AMSTERDAM - De Amerikaanse koffieketen Starbucks heeft voor het eerste sinds zijn beursgang in 1992 verlies geboekt. Het kwam in het het derde kwartaal van het gebroken boekjaar uit op min 6,7 miljoen dollar.

Dat maakte Starbucks woensdag bekend. Vorig jaar boekte de koffiegigant in dezelfde termijn nog een winst van 158,3 miljoen dollar. Sinds de beursgang waren groeicijfers van 20 procent eerder regel dan uitzondering. Daar lijkt voorlopig een einde aan te zijn gekomen.

Het verlies komt niet onverwacht. Vorige maand kondigde topman Howard Schulz al een grootscheeps reorganisatieplan aan. 600 van de van 11 duizend koffiehuizen gaan de komende tijd sluiten. De oorzaak: Starbucks' doelgroep haakt af vanwege de slechte economische vooruitzichten in het land. Het goedkopere McDonald's introduceerde eerder dit jaar eenzelfde concept als Starbucks en kaapt eveneens klanten weg.

Buitenland
Er is geen nood aan de man, is de reactie van Howard Schultz op de onheilspellende vooruitzichten voor zijn bedrijf in de VS. We gaan op de thuismarkt afschalen, maar in het buitenland verder uitrollen. Daar zou nog veel te verdienen zijn.

Afgelopen juni sloot Starbucks al een contract met met het Britse SSP, een wereldwijde exploitant van restauraties en eetgelegenheden op vliegvelden, voor het openen de komende drie jaar van 150 filialen op luchthavens en stations in Europa. Alleen Nederland lijkt buiten het vizier te blijven van de expansiestrategie, zo bleek vorige maand.

Of verder operationele expansie in het buitenland strategie in gevaar komt door het geïncasseerde verlies is de centrale vraag. Opvallend is wel dat het afgelopen dinsdag aankondigde 61 winkels in te gaan sluiten in Australië. Daar lijken de karakteristieke smaken van de Yankees niet aan te slaan.