AMSTERDAM - Een vacature met een resultaatgerichte functieomschrijving wordt twee keer zo vaak gelezen dan een vacature met alleen een taakomschrijving. Dat blijkt uit onderzoek van werving- en selectiebureau Ad Rem Young Professionals en organisatieadviesbureau Eprom.

In een resultaatgerichte functieomschrijving ligt de nadruk op de eindverantwoordelijkheden, waarbij aangegeven wordt wat de functie bijdraagt aan het doel van de organisatie. Deze vacatures komen minder voor dan vacatures met taakgerichte functieomschrijvingen, maar blijken meer succes te hebben.

De vacature met een resultaatgerichte functieomschrijving wordt twee keer zo vaak bekeken en het aantal sollicitaties ligt drie keer hoger. "Mensen raken het meest gemotiveerd als ze merken dat ze waarde toevoegen bij hun klanten," zegt Judith Janssen, organisatiedirecteur bij Eprom.

Sollicitatiegesprek
Ook werkt de resultaatgerichte functieomschrijving beter bij een sollicitatiegesprek. "Sollicitanten weten beter wat er van ze verwacht wordt aan de hand van een resultaatgerichte vacaturetekst, omdat er concrete doelen in gesteld worden. Dit terwijl in gebruikelijke wervingsmethoden gekeken wordt naar wat je kan, niet wat je bereikt," aldus Ramses Serno, directeur van Ad Rem Young Professionals.