AMSTERDAM - Kwaliteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor de concurrentiepositie van ondernemingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb). Dat blijkt uit het International Business Report van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton.

Van de ondernemers in het mkb zet 84 procent product- en servicekwaliteit op de eerste plaats van belangrijke concurrentiefactoren.

Direct daarna volgen onder andere opleidingsniveau van medewerkers (72 procent), behoud van belangrijke medewerkers (62 procent) en kostenmanagement (52 procent). Ethisch verantwoord ondernemen (41 procent), prijsbeleid (41 procent) en internationale marktcontacten (36 procent) bezetten de laagste posities op de Nederlandse ranglijst.

Wereldwijd
Ook wereldwijd is kwaliteit de belangrijkste concurrentiefactor voor mkb-bedrijven, terwijl ethisch verantwoord ondernemen en merkbekendheid mondiaal de tweede positie innemen. "Kwaliteit is altijd belangrijk", stelt Frank Ponsioen, business leader dga, MKB en familiebedrijven van Grant Thornton in Nederland. "Toch zal de prijs in de huidige markt gaandeweg wel iets belangrijker worden."

Dat het opleidingsniveau en het behoud van werknemers belangrijk zijn voor Nederlandse ondernemers is geen verrassing volgens Ponsioen. "Om kwaliteit te leveren heb je goede mensen nodig en dat is toch een schaars goed. Vandaar de grote aandacht voor opleidingstrajecten en goede arbeidsvoorwaarden waarmee talenten voor de onderneming kunnen worden behouden."

Innovatie
Innovatie staat met 47 procent in Nederland op de vijfde plaats in de rangschikking. Dat komt overeen met het gemiddelde in de Europese Unie. Turkije en Italië zijn binnen de EU overigens uitschieters op het gebied van innovatie, met respectievelijk 70 en 63 procent.

Ponsioen: "Dat verbaast me wel. Innovatie is juist de sleutel voor succes. Er is niet voor niets zoveel aandacht voor vernieuwing, bijvoorbeeld in de vorm van diverse stimuleringsfondsen. Innovatie zou wat mij betreft wel wat hoger op de ranglijst mogen staan."