HILVERSUM - De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat vijf van de huidige zeventien digitale themakanalen schrappen. Dat meldde de nieuwe NPO-topman Henk Hagoort dinsdag.

De omroepkoepel werkte al langer aan plannen ter vermindering van het aantal themakanalen, maar nu is de kogel ook daadwerkelijk door de kerk.

Dier en Natuur, Omega TV, 3voor12, Nederland E en Opvoeden Doe Je Zo raken hun zelfstandige positie kwijt. De programma's die daarop werden uitgezonden kunnen worden opgenomen in andere themakanalen. Omega TV kan zijn levensbeschouwelijke uitzendingen bijvoorbeeld ook kwijt op 'Levensbeschouwing en Zingeving'. De opvoedingszender kan zijn programma's plaatsen op 'Kinderen en Ouders'.

Distributiekosten
De NPO streeft naar een lager aantal themakanalen omdat de distributiekosten per kanaal op jaarbasis 150.000 euro bedragen. Dat geld steken de zenderbazen liever in programma's. Bovendien is meer geld nodig voor innovatie. Hagoort verwacht veel van on demand-toepassingen en daarvoor is geld nodig.

Tot dusver was het gebruikelijk dat elke afzonderlijke omroep een eigen themakanaal coördineerde. Hagoort wil dat meer zendgemachtigden op één themakanaal gaan uitzenden. Daartoe is volgens hem een helderder, gezamenlijke zendervoering noodzakelijk.