Topman Ad Scheepbouwer vindt het raar dat KPN gereguleerd is en de kabel niet. Voor de consument zou het goed zijn als beide infrastructuren open zijn. Hoe sterk staan de kabelaars eigenlijk tegenover KPN?

Door: Robert Bitter | Logica

In een recent interview in het AD beantwoordt KPN topman Ad Scheepbouwer vragen van lezers. Eén lezer, L.  Bereckzi uit Bergschenhoek, vindt dat het hoog tijd wordt dat "KPN en de kabelaars op basis van gelijkwaardigheid gebruik mogen maken van elkaars netwerken."

KPN mag de kabel niet op "en moet het noodgedwongen doen met Digitenne". Twijfelachtig dat een consument erg wakker ligt van deze ongelijke behandeling, maar Scheepbouwer beantwoord de vraag graag. Het is één van de stokpaardjes van KPN.

Toezicht
Dit soort regels zijn het gevolg van het afwijkende toezicht in de telecommarkt. Normaal worden bedrijven die zich aan oneerlijke concurrentie schuldig maken achteraf op de vingers getikt. Voor een aantal markten wordt dit ‘voorlopig' onvoldoende geacht. Daarom bestaan voor telecommunicatie, energie, financiële dienstverlening, vervoer en zorg aparte toezichthouders die als doel hebben actief de marktwerking te bevorderen en ook vooraf actie kunnen ondernemen. Is dat voor de telecomsector nog redelijk?

De kabelaars zijn krachtige marktpartijen geworden. Samen bedienen ze inmiddels de helft van de digitale bellers -dat is een kwart van de totale consumentenmarkt voor vaste telefonie. Terwijl de kabel zo'n 80% van televisiekijkend Nederland als klant heeft, bedient KPN ongeveer 9% van die markt. Het individuele marktaandeel van de grootste kabelaars in de belmarkt verschilt daarmee niet heel sterk van KPN's aandeel in de televisiemarkt.

Waarde
Sinds de recente consolidatie zijn de grootste kabelaars bepaald ook geen klein duimpjes meer. Om Ziggo te creëren legden private investeerders 5,2 miljard Euro op tafel, bijna 1600 Euro per klant. Waardeer je de hele kabelsector op deze manier, dan is ‘de kabel' 10 miljard waard. Op de beurs is KPN 20 miljard euro waard, maar dat is inclusief de waarde van 18 miljoen mobiele bellers die KPN in Duitsland en België bedient.

Corrigeer je daarvoor tegen de prijs die KPN zelf voor de Telfort bellers betaalde, dan komt de waarde van het Nederlandse deel van KPN ook op ongeveer 10 miljard euro. De marktkapitalisatie van KPN in Nederland is dus ongeveer even groot als die van alle kabelaars bij elkaar. Het bedrijf is twee keer zoveel waard als het grootste kabelbedrijf. Is dat voldoende gelijkwaardig?

Consumentenmarkt
Een groot verschil tussen KPN en de kabelaars is in ieder geval dat de laatsten eigenlijk nauwelijks iets klaar spelen buiten de consumentenmarkt. Enige uitzondering daarop vormden de scholen waaraan de gezamenlijke kabelaars internettoegang leverden. Totdat KPN voor 5 jaar gratis internettoegang aanbood aan scholen. Einde oefening voor de kabelaars.

Ondanks de genoemde consolidatie kent Nederland ook nog steeds ruim 20 kabelbedrijven. Door haar marketing heel lokaal concentreren, zou KPN het de kleine kabelaars één voor één erg moeilijk kunnen maken. Lokale acties die financieel voor KPN niets betekenen, kunnen een lokale kabelaar de das om doen.

Dus ja, het kabelmonopolie raakt uit de tijd, maar bij de "gelijkwaardigheid" van L. Bereckzi uit Bergschenhoek zijn nog vraagtekens te plaatsen. Dat woord kwam misschien ook wel van A. Scheepbouwer. Want verbaast het u dat het telefoonboek van Bergschenhoek geen L. Bereckzi kent?

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Management Consulting