AMSTERDAM - Na een aanvankelijke weigering heeft zoekmachine nu toch een link naar zijn privacybeleid toegevoegd aan zijn homepage.

Verschillende privacyorganisaties hadden Google eerder vorige maand opgeroepen om de link toe te voegen. Volgens de ondertekenaars van een open brief aan topman Eric Schmidt was dat volgens de Californische wet zelfs verplicht.

Het bedrijf vond het echter onnodig om op de beginpagina van de zoekmachine te verwijzen naar nadere uitleg over zijn omgang met persoonlijke gegevens van gebruikers. Volgens het bedrijf zou de homepage van de zoekmachine daardoor rommelig en onoverzichtelijk worden.

Vertrouwen
In een bericht op het blog van de zoekgigant schrijft Google-medewerkster Marissa Mayer dat het bedrijf zich heeft bedacht. "Vertrouwen is de basis van alles dat we doen, dus we willen dat onze gebruikers bekend en tevreden zijn met de zorg die we besteden aan hun persoonlijke gegevens." Google breidde de privacyinformatie op zijn site onlangs fors uit, en schreef die een stuk toegankelijker op dan voorheen. Ook toont het bedrijf enkele informatieve filmpjes met een nadere toelichting.

28 woorden
De link naar het privacybeleid gaat ten koste van de bedrijfsnaam op de homepage. Achter de copyrightmelding is 'Google' vervangen door het woord 'Privacy'. Volgens Mayer is dat omdat de link van Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page alleen mocht worden toegevoegd, als er niet meer woorden op de site zouden komen dan de huidige 28.