AMSTERDAM - 'Zwaai met uw arm van boven naar beneden'. Zomaar een vraag van een nieuw ziekmeldsysteem dat volgens onder meer de Hema een groot succes is, meldt ochtendblad De Pers donderdag.

Werknemers die zich ziekmelden bij bedrijven die het nieuwe systeem, My Medical Coach, gebruiken, krijgen 's ochtends nadat zij zich ziek hebben gemeld een vragenlijst gepresenteerd. Bij de Hema leidde dat tot een halvering van het aantal verzuimdagen.

Verstek
Bij Impact Retail (It's, Prijstopper en Modern.nl) worden 1300 personeelsleden sinds april met het programma geconfronteerd. Ook daar daalde het aantal 'baaldagen'. Werknemers laten nu 3,3 procent van de tijd verstek gaan, in plaats van 4,3 procent voorheen.

De afschrikwekkende werking van het systeem wordt bevestigd door de directeur van My Medical Coach. "Werknemers durven zich minder snel ziek te melden. Mensen kunnen niet meer volstaan met een belletje naar hun baas."

Advies
Na een aantal vragen, tussen de zes en zestig, te hebben ingevuld krijgt de ziekmelder een medisch advies. De werkgever wordt met een email over het hele proces op de hoogte gebracht en kan zien hoe lang de genezing volgens het systeem zou moeten duren.

Slechts een personeelslid met migraine reageerde volgens Impact Retail negatief op het programma. Zij vond het lastig om met hevige hoofdpijn achter het scherm te kruipen en hard te moeten nadenken.

Ondanks kritiek van de vakbond FNV breidt Hema een proef met het systeem uit naar het complete bedrijf. FNV waarschuwt voor de privacy van het personeel en vindt dat 'artsen en niet werkgevers' verantwoordelijk zijn over genezing van zieken.