AMSTERDAM – Ondernemers, die een product terugnemen als de klant ontevreden is, kunnen het aankoopbedrag gewoon inclusief btw terugbetalen. Ook als het product sporen van gebruik vertoont. Dat is volgens accountantskantoor Grant Thornton onlangs nog eens door de rechter bevestigd.

Het Hof Den Bosch deed uitspraak in een zaak waarin een jachtwerf een jacht van een klant had teruggenomen en het totale aankoopbedrag inclusief btw had teruggebetaald. Het jacht was wel gebruikt door de klant en vertoonde daar ook sporen van.

Inmiddels had de jachtwerf de btw al afgedragen aan de Belastingdienst. Daarom diende de werf een teruggaafverzoek in. Bij terugname en -betaling is immers geen btw verschuldigd over het verkoopbedrag. De inspecteur weigerde echter de teruggaaf, omdat hij meende dat deze alleen mogelijk was geweest als het jacht in ongebruikte staat was teruggenomen.

Uitspraak
Volgens het Hof Den Bosch is echter nergens bepaald, dat de fiscus deze eis mag stellen. De verkoper kreeg daarom zijn betaalde btw terug.

Grant Thornton licht de uitspraak als volgt toe: "Het komt regelmatig voor dat consumenten spijt krijgen van hun aankoop en de koop willen ontbinden. Ondernemers doen daar niet altijd moeilijk over en geven hun klanten soms de volledige aankoopsom terug. Zelfs wanneer de goederen sporen van gebruik vertonen. Vanuit consumentenoogpunt verdienen deze ondernemers een groot compliment. Gelukkig was het Hof het niet met de inspecteur eens."