AMSTERDAM - Amerikaanse anti-kartelonderzoekers hebben een onderzoek ingesteld naar een advertentieovereenkomst tussen de internetbedrijven Google en Yahoo. Dat meldt de Washington Post woensdag.

De twee internetbedrijven spraken een maand geleden af dat Yahoo advertenties van Google mag laten zien op zijn website. Yahoo zou per jaar zo'n 800 miljoen dollar wijzer worden van de overeenkomst.

Onderzoekers van het Amerikaanse ministerie van Justitie willen nu alle details van de zaak weten, inclusief alle documenten, om te bepalen of de online advertentiemarkt door de afspraken niet verstoord raakt. Google en Yahoo zijn respectievelijk nummer een en twee op de online zoekmarkt.

Fusie
De overeenkomst kon niet op voorhand al gedwarsboomd worden door de autoriteiten, omdat er geen sprake is van een fusie. Wat Google betreft is de deal goed voor de markt aangezien het bedrijf naar eigen zeggen de meest effectieve advertentiemethode in huis heeft.

Google benadrukt dat ook in andere industrieën concurrenten elkaar af en toe omarmen. "Toyota verkoopt zijn hybride-technologie aan General Motors, terwijl het ook de nummers een en twee in hun markt zijn," aldus vice-president van Google Omid Kordestani.