AMSTERDAM - Concurrentie voor de kiosk. Ako begint met de verkoop van tijdschriften via zijn website. Geen kiosken meer aflopen op zoek naar dat tijdschrift, dat uiteraard net op is of waarvan men nog nooit gehoord heeft. Het klinkt logisch: ook die bladen zou je even willen bestellen via internet.

Ako zegt in Nederland de primeur te hebben. De winkelketen begint op Ako.nl, waar het al enige tijd boeken verkoopt, met ruim 1000 titels op voorraad, en wil dit op korte termijn uitbreiden naar rond de 2500 titels. Onder meer Time, Newsweek en Wired ontbreken nog.

De online tijdschriftenkiosk waarin de bladen worden aangeboden is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Sellvia, dat verder ook samenwerkt met distributeurs Aldipress en Betapress. Afhandeling gebeurt ook door Sellvia, het belooft bestellingen die voor 15.00 zijn gedaan de volgende werkdag te bezorgen.

Tijdschriften
Volgens Ako is de verkoop van tijdschriften via internet een "logisch vervolg" op het aanbieden van boeken. "Over ieder onderwerp bestaan tijdschriften zodat, net als met boeken, vooral verkopen worden verwacht in de breedte van het aanbod." Het bedrijf mikt hiermee dus op the long tail, ofwel de niches waarvoor in het schap geen ruimte is.

Per order komt er 1,95 euro aan verzendkosten bij, wat op zich geen struikelblok zal vormen. Snel door het blad bladeren om te zien of de inhoud bevalt, kan echter niet. Het ontdekken van nieuwe tijdschriften moet daarom gebeuren via de bekende functie 'bezoekers die dit kochten, kochten ook'.

Impulsaankoop
De vraag blijft natuurlijk of losse verkoop van tijdschriften niet te zeer een impulsaankoop is, vandaar die kiosken op stations en Schiphol uiteraard. Maar van cd's werd dat ook gezegd, en de verkoop bewoog zich ook soepeltjes richting het web.

In zekere zin is het ironisch dat internet helpt bij de verspreiding van papieren tijdschriften, waar nog regelmatig valt te beluisteren dat internet papieren media zal vervangen. Sellvia heeft in elk geval hoge verwachtingen van de online verkoop. In het interne blad van Aldipress spreekt het over 2,5 miljoen online verkochte tijdschriften in 2010.