AMSTERDAM - In de maanden voor grote sporttoernooien duikt elke marketingafdeling van grote, aan sport gelieerde merken het brainstormhok in om te bedenken hoe zij de vrijgevige consument in Oranje-stemming het hoofd op hol kunnen krijgen.

De acties van M&M's, Heineken, Blokker en Albert Heijn sprongen voorafgaand aan het toernooi het meest in het oog. De fabrikanten van de chocoladepinda's presenteerden de Peanutball. Een oranje voetbal in de vorm van een pinda. Biermerk Heineken kwam met de trom-pet, Blokker had het brulshirt meegenomen in het assortiment en AH kwam met de Welpie op de proppen, als opvolger van de Wuppie.

Op online gebied lijkt de M&M's Peanutball de grote verliezer van het Europees kampioenschap. Op peanutsvoororanje.nl konden bezoekers het laatste nieuws rondom de gadget volgen. De bezoeker kon een beamer winnen als hij of zij de meest originele video of foto met de peanutball zou uploaden.

Zes
Een dag na het EK blijken op peanutsvoororanje.nl zes amateurvideo's te staan. Online campagne-watcher Buzzkruit.nl rekende uit dat deze video's 19.000 views verzamelden en veertig reacties losmaakten.

Op Google zorgde de M&M's Peanutball ook niet voor veel reuring. 952 resultaten zijn te zien bij de grootste zoekmachine. De online campagne van de Albert Heijn lijkt als beste uit de test te komen, met 233.000 zoekresultaten. Via Youtube, iTunes (Welpies Tune) en MSN (speciale emoticons) bereikte de supermarktketen miljoenen mensen. De gadget groeide uit tot een rage.

Op Hyves deden de Welpies het goed. Er ontstonden gedurende het toernooi zo'n 75 Welpie groepen, de grootste groep telde ongeveer 25.000 leden.