AMSTERDAM - Het hoofdkantoor van ABN Amro Nederland torent nog altijd hoog boven de Amsterdam ArenA uit. In het voetbalstadion is echter een andere wind gaan waaien. Aegon prijkt nu op de shirts van Ajax in plaats van de bank die vorig jaar in andere handen kwam.

Voor Aegon was het dinsdag duidelijk wennen. Van het gezellige schaatsen, het traditionele sponsordomein van het Haagse verzekeringsconcern, kwam het terecht bij de bravoure van een Amsterdamse voetbalclub die hunkert naar nieuwe grote prijzen.

Niet alleen Aegon is een A-merk, zei verenigingsvoorzitter Uri Coronel bij de presentatie van het nieuwe Ajax-shirt. Ajax is dat, hoewel aansprekende resultaten de afgelopen jaren uitbleven, ook nog altijd. Samen willen ze dat de komende jaren de wereld laten weten.

Buidel
Aegon heeft zich voor een periode van zeven jaar verbonden aan Ajax. Daarvoor tast het diep in de buidel. Per seizoen maakt de verzekeraar 10 tot 12 miljoen euro over, afhankelijk van de prestaties. ABN Amro was jaarlijks goed voor ongeveer 7 miljoen.

Ajax komt in één klap in de toptien terecht van grootste sponsorcontracten van Europese voetbalclubs. Arsenal en Chelsea krijgen jaarlijks ongeveer evenveel geld van respectievelijk Emirates en Samsung. Onaantastbaar is nog de positie van Schalke 04, dat kan rekenen op zo'n 25 miljoen euro van zijn Russische suikeroom Gazprom.

Uitstraling
Ajax dankt de smak geld aan zijn internationale uitstraling. Bij PSV en Feyenoord, die volgens marketingdeskundigde Frank van den Wall Bake jaarlijks 6 tot 7 miljoen euro van hun shirtsponsors ontvangen, is dat minder het geval. "Bij mij verschijnt er altijd een glimlach als ik het buitenland de naam Ajax mag zeggen", verklaarde Aegon-topman Alexander Wynaendts de keuze voor Ajax.

Vooral buiten Nederland wil Aegon met Ajax de boer op. Als voorbeeld noemde Wynaendts China, waar zo'n tweehonderd miljoen voetballiefhebbers de Nederlandse competitie zouden volgen. Maar ook in Midden- en Oost-Europa ziet de verzekeraar kansen. "Ajax is daar een naam waar we trots op mogen zijn. Dat is ook goed voor ons merk."

Aegon zal in vergelijking met ABN Amro wel meer op de achtergrond blijven. Voorlopig komen er geen speciale Ajax-producten bij het concern. Bij ABN Amro konden liefhebbers bijvoorbeeld een speciale Ajax-rekening openen. "We zijn wel wat aan het kijken naar merchandising, maar we willen ons blijven richten op verzekeren", aldus Wynaendts.

Concessie
De bescheiden houding van Aegon is duidelijk te zien op het thuisshirt van de Ajacieden. De sponsornaam staat niet zoals bij ABN Amro verticaal op het shirt. Opvallend is verder dat Aegon een concessie heeft gedaan met zijn logo. Het traditionele blauwe blokje in de A van zijn naam is vervangen door een witte kleur. Daardoor valt de sponsor niet al te veel op. Dit tot blijdschap van de supporters, die dinsdagochtend bij de Ajax-winkel bij de Arena al in de rij stonden om het nieuwe shirt te kopen.

Ajax gaat mogelijk wel gebruik maken van de financiële expertise van Aegon. Het voetbalbedrijf onderzoekt nog altijd of het zijn beursnotering zal beëindigen. De afgelopen jaren is de beursgang uit 1998 meer een last geweest dan een lust. Binnen een halfjaar komt er meer duidelijkheid, verwacht voorzitter Coronel.

Transfers
De Ajax-voorzitter beloofde dat de opbrengst van transfers van onder anderen Wesley Sneijder en Ryan Babel uit de zomer van 2007 niet zal worden gebruikt om Ajax van de beurs te halen. Ajax denkt aan "andere creatieve oplossingen". Bestuurder Joop Krant, een bekende in de bancaire wereld, werkt daar nu aan. Wellicht kan Aegon een bijdrage gaan leveren, aldus Coronel, maar daar is nog niet over gesproken met de verzekeraar.

Ajax is nu bereid om diep in de buidel te tasten om twee topspelers in huis te halen. Dat liever dan investeringen in tien spelers voor de breedte, aldus Coronel. "Zo'n sponsordeal draagt daar ook aan bij."