AMSTERDAM - Het verhogen van de dieselaccijns is schadelijk voor de economie en het tast de toch al matige winstgevendheid van wegtransporteurs verder aan. Dat blijkt uit een onderzoek van het Economische Bureau van ING, dat maandag is gepubliceerd.

"Met name kleine bedrijven komen in de problemen. Veel wegtransportbedrijven moeten hun marktpositie heroverwegen", aldus ING.

Vanaf 1 juli wordt de dieselaccijns met 3 cent verhoogd. Hiermee komt de accijns op bijna 41 cent per liter. "Met dit extra schepje bovenop de toch al sterk gestegen dieselprijs, is de grens voor veel transporteurs bereikt", aldus de onderzoekers.

Compensatie
De Nederlandse concurrentiepositie verslechtert volgens ING doordat de accijns in Nederland hoger is dan in andere landen. Daarnaast hebben veel landen compensatieregelingen, in tegenstelling tot Nederland.

Enkele weken geleden voerden de transportsector en een kabinetsdelegatie overleg over onder meer de accijnsverhogingen, maar dit leverde niets op. Het kabinet nodigde de brancheorganisaties TLN, EVO, KNV en VERN (eigen rijders) uit, na herhaalde protestacties tegen verdere lastenverzwaring.

Lees ook: Dossier Brandstof