Russische zoekmachine worstelt met Google

AMSTERDAM - De Russische zoekmachine Yandex is in gevecht met zijn concurrent Google. Het bedrijf wil voorkomen dat de rap oprukkende Amerikaanse zoekgigant zijn thuismarkt overneemt.

Yandex heeft 44 procent van de Russische markt in handen en heeft daarmee een voorsprong van tien punten op zijn grote concurrent. Het Russische bedrijf is momenteel de nummer twee zoekmachine binnen Europa, zo schrijft de Duitse krant Der Spiegel.

En daarmee is het laatste woord nog niet gezegd, want Yandex is volgens de geruchtenmolen van plan de beurs van New York te betreden. Een notering aan de Nasdaq, die voor de komende herfst op de rol staat, zou de grootste Russische beursgang ooit zijn op het gebied van technologie. Yandex zou naar verluid 2 miljard dollar ophalen met zijn beursintroductie. Analisten en investeerders verwachten een ware 'kaskraker'.

Groei
De internetmarkt van Rusland groeit hard. Hoewel nu nog maar een kwart van de Russen online is, volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Zo zal breedbandinternet, met momenteel nog een penetratie van 10 procent, voor 2010 waarschijnlijk verdubbeld zijn. Google verwacht dat de zoekgerelateerde advertentiemarkt in Rusland zal stijgen van 200 miljoen dollar in 2007 tot 1 miljard dollar in 2010.

Een markt waar ook Google zijn aandeel in wil. Het Amerikaanse bedrijf opende in 2006 zijn eerste kantoor in Rusland en heeft zijn marktaandeel sindsdien vergroot van 5 procent naar meer dan een derde.

Innovatie 
Om Google van zich af te schudden stapelt Yandex innovatie op innovatie. De zoekmachine beschikt over een betalingssysteem, Yandex Money, heeft vorig jaar de sociale netwerksite MoiKrug.ru overgenomen en richt nu zijn pijlen op Smilink, een Russische verkeersdienst.

Zelfs als Yandex meer van zijn marktaandeel verliest aan Google, heeft het concern als lokale speler met meer kennis van de thuismarkt belangrijke voordelen. Zo kan Yandex bijvoorbeeld de vervoeging van Russische werkwoorden in zoekopdrachten herkennen. Om die reden zijn ook China en Korea in het bezit van sterke lokale zoekmachines.

Tip de redactie