AMSTERDAM - Winkels moeten ook buiten de spits bevoorraad kunnen worden. Dat stelt het Platform Detailhandel Nederland vrijdag.

De koepelorganisatie is uitgenodigd voor een overleg met minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA). Wanneer dat kan plaatsvinden is nog niet bekend.

Veel gemeenten eisen dat winkels tussen ongeveer 07.00 uur en 10.00 uur worden bevoorraad. Dit om te voorkomen dat de inwoners 's nachts worden gewekt door luid ronkende vrachtwagens. Deze zogenoemde venstertijden leiden volgens het platform tot files, onnodige luchtvervuiling en meer overlast omdat door tijdgebrek meer vrachtwagens tegelijk nodig zijn om de winkels vol te krijgen.

Schade
Winkeliers zouden door de bevoorradingsregels jaarlijks vijfhonderd miljoen euro schade lijden. Zodra de kilometerheffing in 2011 wordt ingevoerd, gaat het nog meer geld kosten de producten op de schappen te krijgen. De kilometerheffing maakt het namelijk duurder om tijdens de spits te rijden. Maar door de regels van de lokale overheden zeggen de winkeliers geen keus te hebben.

Bevoorrading in de nacht is volgens secretaris Bereikbaarheid bij het platform Robert Ploeg lang niet zo'n groot probleem als wordt gedacht. "We hebben in twintig gemeenten een proef gedaan met stille trucks die 's nachts bevoorraden. Niemand had er last van."

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten peinst er niet over de venstertijden aan te passen. "De vrachtwagens kunnen wel stil zijn, maar dan nog heb je kabaal van de rolcontainers en palletwagens. 's Nachts moet het gewoon stil zijn", zegt een woordvoerder.

Gevaarlijk
Overdag bevoorraden is volgens de VNG ook geen optie. "In zo'n geval krijg je gevaarlijke situaties omdat de vrachtwagens zich dan een weg moeten banen tussen het winkelend publiek door."

Ploeg zegt dat het platform zich al dertien jaar tegen de venstertijden verzet. "Maar gemeenten blijven geloven dat het beter is zo. Het zal vanuit de landelijke overheid moeten worden geregeld." Volgens Ploeg is Eurlings de eerste minister die wat ziet in het aanpassen van de venstertijden. "Nu moet hij zijn woorden nog in daden omzetten."

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt dat er geen plannen zijn om aan de venstertijden te tornen. "Maar Eurlings heeft wel een ambassadeur voor stedelijke distributie aangesteld. Die moet onder meer met dit probleem aan de slag gaan", zegt een woordvoerder.