Macintosh in zwaar weer

MAASTRICHT - Detailhandelsonderneming Macintosh heeft vrijdag een winstwaarschuwing gegeven. De verkopen van schoenen, kleding, fietsen en mobiele telefoons vielen tegen in de afgelopen maanden. Het dalende consumentenvertrouwen is duidelijk merkbaar, meldde Macintoch vrijdag.

Het bedrijf achter winkelformules als Halfords, BelCompany, Kwantum, Scapino en het recent overgenomen Brantano, verwacht in het eerste halfjaar van 2008 "een aanmerkelijke daling" van het bedrijfsresultaat ten opzichte van het eerste halfjaar van 2007. Hierbij zal een "zeer bescheiden" nettowinst worden behaald.

Vorig jaar haalde Macintosh nog een record bedrijfsresultaat van 24,7 miljoen euro in de eerste zes maanden. De nettowinst kwam toen uit op 17 miljoen euro.

Omzet
De omzet van Macintosh is in het eerste halfjaar weliswaar toegenomen, maar dit is vooral te danken aan de overname van Brantano. Integratie- en reorganisatiekosten bij de Belgische schoenenketen drukken op het bedrijfsresultaat. De Belgische schoenenketen heeft, net als de modewinkelketens Scapino en Hoogenbosch, minder verkocht.

Weinig verrassend
Analist Tom Muller van Theodoor Gilissen noemt de winstwaarschuwing van Macintosh voor het eerste halfjaar "weinig verrassend". "In april gaf de retailer al aan dat het eerste kwartaal niet goed was", aldus de analist.

De analist verwacht dat de daling van de resultaten in het eerste halfjaar tot een "fors lagere winst" over het hele jaar zullen leiden. De analist wijst er verder op dat de koers de laatste tijd al flink is gedaald en dat dit nieuws voor een deel al is ingeprijsd.

"Er zal vandaag nog wel een kleine reactie optreden", zegt Muller. Muller heeft een buy advies op Macintosh en een koersdoel van 19 euro. Het aandeel Macintosh sloot donderdag op 15 euro.

Kwantum
De telefoniewinkel BelCompany kampt met felle concurrentie en bij Halfords daalt de omzet eveneens. Lichtpuntje is de woonwinkelketen Kwantum, die in Nederland en België een omzetstijging wist te realiseren.

Compenseren
Hoewel het tweede halfjaar traditioneel lucratiever is voor Macintosh, acht het bedrijf het onwaarschijnlijk dat de in het eerste halfjaar opgelopen achterstand in het tweede halfjaar zal worden gecompenseerd.

Volgens de detailhandelsonderneming zijn het koopgedrag van de consument en de marktomstandigheden echter te grillig om een goed beeld van de tweede helft van het jaar te kunnen geven.

Tip de redactie