AMSTERDAM - Sony heeft een nieuwe groeistrategie uitgestippeld. De komende jaren gaat het Japanse elektronicaconcern zich richten op het heroveren van zijn leiderschapsrol op het gebied van televisie en spelcomputers. Bovendien wil het bedrijf de mogelijkheden van internet uitbuiten.

Het bedrijf, dat onder meer de PlayStation en Vaio computer verkoopt, heeft het ambitieuze doel zijn omzet in snelgroeiende markten zoals die van de BRIC-landen te verdubbelen naar 18,5 miljard dollar. Daarnaast gaat Sony 17 miljard dollar investeren in zijn kernactiviteiten. Het concern wil binnen drie jaar marktleider worden op het gebied van LCD-tv's, op dit moment is Samsung nog de nummer één. 

Sony is van plan voor maart 2011 90 procent van zijn producten uit te rusten met netwerkmogelijkheden en draadloze toepassingen. Als eerste is de PlayStation 3 aan de beurt. Het bedrijf wil met ingang van deze zomer films en televisieprogramma's aan gaan bieden via de spelcomputer, om te beginnen in de Verenigde Staten.

Hancock  
In de herfst volgt het leveren van films via de op internet aangesloten Bravia LCD-televisies, eveneens in de Verenigde Staten. Het bedrijf beweert de eerste te zijn die die mogelijkheid biedt zonder de tussenkomst van andere apparaten of kabels.

Sony is in het bezit van een eigen filmstudio en gaat als eerste één van zijn eigen producties aanbieden, namelijk de film Hancock, die de Amerikaanse bezitters van een Bravia LCD-tv kunnen bekijken voordat deze op DVD verschijnt.