ICT-bedrijven online slecht vindbaar

AMSTERDAM - ICT-bedrijven moeten met hun bedrijfswebsites terug naar de tekentafel. Blijkens een onderzoek van The Marketingshop, een online marketingbureau, verschijnen 45 van de 100 bedrijven niet bovenaan de resultatenlijst van zoekmachine Google.

De onderzoekende marketeers waren het meest te spreken over de website van Vodafone, terwijl die van het bedrijf SCH Services een voorbeeld is van hoe het niet moet. Naast zoekmachine-optimalisatie, werden bedrijfswebsites ook beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en de mate waarin de bezoeker wordt aangezet tot actie.

The Marketingshop mist een aantal grote ict-namen in de top tien. Alleen SAP, TomTom en Oracle scoren hoog. De website van Vodafone vindt de Marketingshop 'up-to-date'. "De kans dat je verdwaalt op deze site is erg klein."

Robot
Veel bedrijven raken bij zoekmachines in de problemen omdat de zoekrobot 'niet door de website heen kan komen'. Het gebruik van verouderde technieken betekent bijvoorbeeld dat de zoekmachine de site lastig kan indexeren, waardoor de website uiteindelijk slecht vindbaar is.

Jeroen Maljers, directeur van het marketingbureau, constateert dat zoekmachines nog niet hoog genoeg op het prioriteinlijstje staan bij bedrijven. "Steeds meer mensen zoeken een website niet door de naam in de adresbalk in te typen, maar googelen op een bedrijfsnaam. Dan is vindbaarheid essentieel." Uit onderzoek van marketingbureau bleek al dat 62 procent van de internetters zijn online zoektocht begint met een zoekmachine.

Een technische valkuil is het gebruik van 'slechte' webadressen. Zoekmachines houden van tekst in het adres, de url, en het gebruik van verschillende titels per pagina biedt hierbij houvast. SCH Services krijgt vooral een slechte score omdat een oudere versie van zijn website hoger scoort in de zoekresultaten dan de actuele site.

Meevaller
Een meevaller is volgens het onderzoek de bereikbaarheid van de klantenservice. Helaas blijft de 'neem contact op'-pagina van de verder goed computerfabrikant Dell 15 minuten zonder resultaat laden.

Het aansporen van klanten om het bedrijf te benaderen wordt door softwarebedrijf Tridion goed begrepen. Knoppen met 'bel mij' en 'email mij' zijn constant zichtbaar boven in beeld.

Het onderzoek is een kolfje naar de hand van bedrijven die hun geld verdienen met zoekmachine-optimalisatie, het beter vindbaar maken van sites in zoekmachines. Deze branche was in Nederland in 2007 naar schatting goed voor ruim honderd miljoen euro omzet.

Tip de redactie