HEERENVEEN - Aardgas lijkt in Nederland door te breken als brandstof voor auto's. De relatief schone brandstof kampte jarenlang met het kip of het ei-dilemma.

Zonder auto's op aardgas bieden energiemaatschappijen de brandstof niet aan en zonder aanbod bij tankstations koopt niemand een auto die op aardgas rijdt. Door de hoge olieprijs wordt aardgas voor bedrijven echter een steeds interessantere optie. Mede daarom bouwen Ballast Nedam-dochter CNG-Net en Texaco-joint venture Fuwell de komende drie jaar voor 95 miljoen euro 315 tankpunten voor aardgas

Een liter aardgas kost aan de pomp ongeveer 65 eurocent. In vergelijking met de huidige diesel- en benzineprijzen een schijntje. Pakketjesbezorger DHL zet in september vijftig Iveco-busjes op aardgas op de weg. Volgens Albert Jourdan, directeur duurzaam ondernemen bij DHL Benelux, bespaart zijn bedrijf in acht jaar tijd 3000 euro per nieuw busje op aardgas ten opzichte van diesel.

Milieu
Aardgas is ook milieuvriendelijker dan op olie gebaseerde brandstoffen. De brandstof stoot 70 procent minder fijnstof en 20 procent minder koolmonoxide uit ten opzichte van benzine.

Donderdag heeft een miniconferentie in Heerenveen plaats over de toekomst van aardgas. Mede omdat in de Friese plaats binnenkort een aardgastankstation wordt geopend, het vierde in Friesland. De provincie ziet veel toekomst in aardgas, zeker nu onder de Waddenzee aardgas wordt gewonnen.

Alle milieuambities ten spijt, geld is verreweg het belangrijkste bij een eventuele overstap naar aardgas. Volgens Enne-Jacob Wierda van Fuwell is het daarom eigenlijk alleen voor bedrijven interessant om over te stappen op aardgas. Aardgas is namelijk pas bij veel kilometers concurrerend met bijvoorbeeld diesel.

Bijtelling
Volgens Wierda wil het kabinet mogelijk de bijtelling voor leaserijders op aardgas verlagen van de huidige 40 naar 14 procent. Hij verwacht dat zo'n belastingverlaging een boost aan aardgasauto's kan geven. Fuwell uit Nijmegen bouwt en exploiteert binnen drie jaar bij 65 bestaande of nieuw te bouwen tankstations in Nederland vulpunten voor aardgas.

Concurrent CNG-Net uit Utrecht bouwt en exploiteert voor 2012 250 vulpunten. De investering van Fuwell en CNG Net samen bedraagt minimaal 95 miljoen euro. Beide bedrijven benadrukken dat dat bedrag niet alleen met aardgas moet worden terugverdiend. "Aardgas is een voorloper van biogas en later waterstof", aldus Erik Kemink, directeur van CNG Net.

Waterstof
De vulpunten die de bedrijven aanleggen voor aardgas kunnen technisch namelijk ook worden gebruikt voor het tanken van biogas en waterstof. En de auto's die op aardgas rijden, kunnen volgens de betrokkenen ook met eenvoudige aanpassingen op biogas en waterstof rijden.

Aardgas moet daarom vooral als 'tussenbrandstof' worden gezien, tot biogas en waterstof grootschalig op de markt komen. Wanneer dat gebeurt, durven de bedrijven niet te voorspellen.