OSNABRUCK - Het Duitse autobedrijf Karmann, toeleverancier van onder meer Spyker Cars, overweegt zichzelf te koop te zetten wegens het uitblijven van nieuwe opdrachten.

De eigenaars van Karmann willen daarmee de toekomst van het 107 jaar oude familiebedrijf veiligstellen. Dat meldde de Duitse zakenkrant Handelsblatt maandag.

"De familie houdt alle opties open", aldus een woordvoerder van Karmann tegen de krant. Er zouden al onderhandelingen worden gevoerd met geïnteresseerde partijen. Een besluit over een eventuele verkoop zal echter nog niet deze maand worden genomen. Het bedrijf uit Osnabrück is vooral bekend van de tweedeurs sportwagen Karmann Ghia, die tussen 1955 en 1974 werd gebouwd.

Assemblage
Karmann heeft last van het uitblijven van vervolgorders van autofabrikanten als Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW om auto's te assembleren en te spuiten. Als dit zo blijft, wil topman Peter Harbig volgend jaar de afdelingen voor assemblage en lakwerk sluiten.

Karmann is wel succesvol met de productie van opvouwbare daken voor cabrio's. Daarnaast bouwt het concern het chassis en het koetswerk voor vrijwel alle Spyker-modellen.

In oktober vorig jaar maakte het bedrijf bekend 1770 banen te schrappen bij zijn vestigingen in Osnabrück en Rheine. In januari werd het ontslag aangekondigd van nog eens vijfhonderd van de vijfduizend werknemers in Duitsland. Wereldwijd telt Karmann ongeveer zevenduizend werknemers. De omzet daalde vorig jaar met 16 procent naar 1,5 miljard euro.

Golf Cabrio
Autobouwers houden de assemblage en het bespuiten van bepaalde automodellen zoals cabrio's steeds meer in eigen hand om zo hun capaciteit beter te benutten. Karmann verloor onder meer de productie van de Golf Cabrio.

Volkswagen is de belangrijkste klant van Karmann. Bovendien loopt later dit jaar de productie van de Audi A4 Cabrio af en stopt volgend jaar de bouw van de Mercedes-Benz CLK Cabrio.

Volgens kenners zou Karmann vooral een interessant overnamedoelwit kunnen zijn voor investeerders uit China en India. Die zouden dan goed gebruik kunnen maken van de technische kennis van de ingenieurs van Karmann om hun eigen auto-industrie vooruit te helpen.