De geschiedenis van de Porsche 911 is er eentje van evolutie. Er is weer een nieuwe fase begonnen, want Porsche heeft de 997 Carrera en Carrera S gefacelift.

Het gaat om een stukje fijnslijperij, want het is lastig om de vernieuwde 911 te onderscheiden van het uitgaande model. De grootste wijziging is de intrede van led-technologie. De bi-xenon koplampen zijn voorzien van led-dagrijlichten en ook de achterlichten gebruiken deze energiebesparende technologie. Meedraaiende koplampen behoren voortaan tot de standaarduitrusting.

Onderhuids verandert er meer. Zo profiteren de motoren van de Carrera en de Carrera S voortaan van directe inspuiting en zodoende van meer vermogen. De 3,6-liter boxer uit de Carrera heeft voortaan 345 pk (20 meer dan voorheen) en de 3,8-liter uit de Carrera S heeft voortaan 385 pk, 30 meer dan tot nu toe. De topsnelheid van die versie ligt iets boven de 300 kilometer per uur.

Transmissie
Nieuw is ook Porsche's PDK-transmissie, wat staat voor Porsche Doppelkopplung. Deze komt in de plaats van de Tiptronic-transmissie. De PDK-transmissie met zeven verzetten schakelt niet alleen sneller, ook het verbruik profiteert mee. Het verbruik van de Carrera Coupé met PDK is 9,8 liter per 100 kilometer.

Alle gefacelifte 911'en verbruiken minder dan 11 liter per 100 kilometer. Porsche meldt dat de CO2-uitstoot van het vernieuwde gamma met 15 procent is gedaald. De Carrera Coupe met PDK sprint in 4,5 seconden naar 100 kilometer per uur, voor de Carrera S Coupe ligt deze waarde op 4,3 seconden.

De gefacelifte 911 is per direct te bestellen. De prijzen starten bij 116.000 euro voor de 911 Carrera Coupe. Als Cabriolet kost de Carrera 131.000 euro. De Carrera S Coupe is er vanaf 131.500 euro, de Carrera S Cabriolet rondt het gamma naar boven af met een prijs van 147.000 euro.