AMSTERDAM - Microsoft erkent dat zijn merkbeleid rondom Live, MSN en Hotmail verwarrend is en op de schop moet.

Sinds Microsoft haar Live-merk voor online diensten introduceerde is er een onoverzichtelijke wildgroei aan merken ontstaan. MSN en Hotmail zouden worden vervangen, maar bleken taaie en sterke merken die Redmond niet zomaar overboord kon en wilde gooien. Het gevolg is een merkenbrei waarin consumenten en zakenpartners verdwaald raakten.

Redmond broedde al een tijd op verbetering van de Live-merken, maar zette die plannen met de mogelijke overname van Yahoo in de koelkast. De acquisitie zou immers een nog veel ingewikkelder merkenintegratie met Yahoo-diensten betekenen.

Duidelijkheid
Nu die overname van de baan is zal Microsoft snel werk maken om duidelijkheid te scheppen in de merkenchaos rondom Live. Dat beloofde Kevin Johnson, president van Microsofts platform- en dienstendivisie.

Het is nog onduidelijk hoe radicaal Microsoft in de online merkenbrei gaat snijden. Maar Johnson hield de mogelijkheid open dat het niet alleen blijft bij 'schaven'. "Fixen betekent fixen. Als dat verandering betekent, zullen we verandering doorvoeren", aldus Johnson.

Verwarring
Niet alleen onder klanten en gebruikers heerst verwarring over gebruik van het Live-merk. Microsoft zelf weet het soms ook niet meer.

Bij de recente presentatie van de zoekmachine-distributiedeal met HP refereerde Redmond aan haar eigen zoekmachine als 'Microsoft Live Search' in plaats van het gebruikelijke 'Windows Live Search'. Ook gebruikte het een MSN logo, terwijl het MSN-merk zou zijn verbannen voor gebruik bij de zoekmachine.