AMSTERDAM - Jongeren houden er het liefst een bijbaan in een winkel op na. Op de tweede en derde plaats staan het rondbrengen van post en het bezorgen van kranten, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van De Nederlandse Dagbladpers (NDP).

Voor tweederde van de 500 ondervraagde jongeren tussen de 15 en 25 jaar, is de beloning die bij de bijbaan hoort de doorslaggevende factor. Verder vindt de helft het belangrijk met leuke collega's te werken.

Op het gebied van werkervaring vinden de ondervraagde jongeren het zelfstandig leren werken een belangrijk aspect. Ook het omgaan met geld en het samenwerken met collega's staan hoog in het vaandel.

Aansporing
Zeven op de tien jongeren wordt door zijn of haar ouders aangespoord op zoek te gaan naar een bijbaan. Wel heeft het leeuwendeel van de respondenten, 85 procent, zelf voor de bijbaan gekozen.

Jongeren die een bijbaan als krantenbezorger hebben of gehad hebben, noemen als aantrekkelijkste kant dat ze snel klaar zijn en veel vrije tijd overhouden, terwijl jongeren met een andere bijbaan moeite hebben met de lange werkdagen.