AMSTERDAM - De New York Mellon bank is 'tijdens transport' verschillende tapes verloren met daarop onversleutelde data met privacygevoelige gegevens van meer dan 4,5 miljoen klanten.

De magnetische opslagtapes zaten in een doos die onder de hoede was van archiveringsbedrijf Archive America. Na transport is de doos nooit aangekomen op bestemming, nu drie maanden geleden. De bank heeft de zaak gemeld bij de Officier van Justitie van de staat Connecticut.

Het betreft onder meer naam, geboortedatum, sofinummer (social security number) en andere informatie van meer dan 4, 5 miljoen klanten van de New York Mellon en de People's United Bank, meldt Computerworld.

Misbruik
Mellon heeft de gedupeerde klanten op de hoogte gesteld van het dataverlies maar benadrukt dat er nog geen misbruik is gemaakt van de vertrouwelijke gegevens. Criminelen zouden met de gegevens bijvoorbeeld creditcards kunnen aanvragen.

De openbaar aanklager Richard Blumenthal is minder coulant. "Het verlies van deze tape, tot zover niet hersteld of opgelost, is onverklaarbaar en onacceptabel. Ik maak me vooral zorgen over de traagheid waarmee klanten op de hoogte zijn gesteld, dat heeft het risico op misbruik en fraude verhoogd."

Blumenthal vindt het bovendien bizar en verdacht dat sommige tapes van het transport in kwestie wel zijn aangekomen, terwijl andere zijn verdwenen.

Rechtszaken
Geheel in Amerikaanse stijl zijn de eerste civiele rechtszaken tegen de bank inmiddels onderweg. Advocaat Michael Stratton is namens veertig klanten een collectief proces (class-action suit) tegen Mellon begonnen.

Ze eisen schadevergoeding en een verplichting dat de bank de komende zeven jaar hun rekening in de gaten te houdt op verdachte transacties die zouden kunnen wijzen op identiteitsdiefstal en fraude.

"Het is toch ongehoord dat je onversleutelde data op tapes gaat vervoeren en opslaan. Ik verwacht ten minste een deugdelijke encryptie van de gegevens zodat toegang in het geval van verlies praktisch onmogelijk is", aldus Stratton.