Heb je een vraag over NUjij? Hier vind je veelgestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen? Raadpleeg de huisregels of mail je vraag naar NUjij@nu.nl.

Hoe maak ik een NUjij-account aan?

Aanmelden voor NUjij kan onder dit artikel.

Waarom verschijnt mijn reactie niet?

Soms zal een reactie niet direct online verschijnen. Het bericht is dan automatisch naar onze redactie gestuurd ter controle omdat er specifieke woorden zijn gebruikt. Mocht er niets met jouw bericht aan de hand zijn, dan komt hij zo snel mogelijk weer online te staan.

Waarom ben ik verbannen?

Als je de regels overtreedt zal je account soms tijdelijk worden uitgeschakeld. Bij herhaaldelijk overtreden van de regels of ernstige overtredingen gaan we over tot een permanente ban. Over een ban kan nooit gecorrespondeerd worden met de redactie.

Waarom is mijn reactie verwijderd?

Als je één van de regels overtreedt zal je reactie altijd verwijderd worden. Ook verwijderen we soms berichten om redenen buiten de regels om, bijvoorbeeld wanneer de reactie een negatieve invloed heeft op de vruchtbaarheid van de discussie.

Waarom kan ik mijn reactie niet meer aanpassen?

Om te voorkomen dat gebruikers achteraf de discussie manipuleren, is het na anderhalve minuut niet meer mogelijk om je reactie aan te passen. Eventuele correcties of aanvullingen mag je uiteraard in een nieuwe reactie plaatsen.

Waarom sluiten jullie soms de reactiemogelijkheid?

De reactiemogelijkheid onder artikelen sluit automatisch na twee dagen. Daarnaast sluiten wij de reacties wanneer het nieuws niet geschikt is voor een inhoudelijke discussie. Denk hierbij aan nieuws waarover nog weinig bekend is.  

In de avond sluiten we bepaalde artikelen die op de voorpagina staan, omdat het ons onevenredig veel werk oplevert om de volgende dag alle reacties van de afgelopen nacht weg te werken. Deze artikelen zijn daarnaast de volgende dag vaak ingehaald door de actualiteit.

Hoe worden uitgelichte reacties geselecteerd?

Goed onderbouwde en respectvolle reacties die bijdragen aan een contructieve discussie worden door de redactie uitgelicht. Op die manier komen ze bovenaan te staan en dienen ze als voorbeeld voor andere gebruikers. Uitgelichte reacties worden niet geselecteerd op politieke voorkeur - we proberen echter wel een gebalanceerde selectie te maken.

Waarom is er geen ‘dislike’-knop?

Omdat wij een positieve omgeving willen zijn, hebben we ervoor gekozen om geen ‘dislike’-knop te integreren. Ben je het niet eens met een gebruiker? Ga op een respectvolle, constructieve manier in discussie.

Een gebruiker valt mij lastig: wat moet ik doen?

Als je wordt lastiggevallen door een andere gebruiker, opmerkt dat iemand anders wordt lastiggevallen, of dat er andere problemen zijn, kan je een reactie of gebruiker melden bij de redactie via het ‘vlaggetje’.

Kan ik een gebruiker blokkeren?

Wanneer je de reacties van een gebruiker liever niet ziet kan je het account altijd blokkeren. Dit door op de naam de gebruiker te klikken, en vervolgens op ‘gebruiker blokkeren’ te klikken.

Hoe kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen?

Het is niet mogelijk om zelf je gebruikersnaam aan te passen. Stuur daarom een mailtje met je verzoek naar nujij@nu.nl. Wij zullen je dan de mogelijkheid geven om je gebruikersnaam te wijzigen.

Ik heb een idee of suggestie voor NUjij. Waar kan ik dit kwijt?

Tips om ons platform beter te maken zijn altijd welkom! Je kan onze redactie bereiken via NUjij@nu.nl.