De concurrentie tussen energiebedrijven wordt bemoeilijkt door onduidelijkheid over stroomprijzen. Consumenten blijven hierdoor onwetend bij dure energiebedrijven zitten.

Dat bevestigt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan NU.nl naar aanleiding van berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

"Het moet wezenlijk anders dan nu het geval is'', vindt de organisatie. De ACM denkt dat de onduidelijkheden de reden zijn dat niet veel Nederlanders overstappen van energieleverancier.

De groothandelprijzen van elektriciteit zijn de afgelopen tijd fors gedaald in Nederland, maar consumenten kunnen er soms niet achter komen of dit ook wordt doorberekend in de prijs die zij betalen. 

Termen

Een woordvoerder van ACM zegt dat energiebedrijven bijvoorbeeld verschillende termen voor dezelfde dingen gebruiken. "Hoe moet ik dat als gewone consument nou weten?", vraagt hij zich af.

ACM wil nieuwe regels en afspraken maken, zodat de consumenten het aanbod van hun leverancier eenvoudig kunnen lezen en begrijpen. Er worden hierover gesprekken gevoerd met energiebedrijven. De woordvoerder denkt dat de gesprekken "op korte termijn" afgerond zijn.

Kortingen 

Volgens Oxxio, dochterbedrijf van Eneco, zou het openbaar maken van de opbouw van het stroomtarief tegen richtlijnen van de ACM ingaan. Essent en Nuon zijn hier wel open over. 

Ook het stunten met energieprijzen zorgt voor extra onduidelijkheid. Soms worden lage stroomprijzen gecombineerd met hoge vastrechtkosten.

Jeroen Barten van onderzoeksbureau GfK geeft aan dat deze eenmalige kortingen vergelijkingen tussen energieleveranciers moeilijk maken.

'Leveranciers misleidend over voorschot energie' | Slimme energiemeter maakt rekening nauwkeuriger