De Consumentenbond pleit opnieuw voor het op de seconde afronden van belminuten, in plaats van op de minuut, wat veel providers nog steeds doen.

Dat schrijft de NOS.

Doordat providers op de minuut afronden, zijn consumenten 18 tot 30 procent duurder uit dan noodzakelijk. De Consumentenbond wil dan ook dat Minister Kamp van Economische Zaken een einde maakt aan de "oneerlijke praktijken".

In 2012 pleitte de Consumentenbond al voor eenzelfde verandering en sinds januari 2013 zijn providers verplicht om één abonnement aan te bieden waar per seconde afgerekend wordt. KPN heeft een dergelijk abonnement, maar KPN-dochters Hi, Telfort en Simyo niet.

Telfort laat in een reactie aan de NOS weten dat klanten een laag starttarief en een voordelig maandbedrag belangrijker vinden dan afrekenen per seconde. Ziggo is daarentegen de enige provider die bij alle abonnementen per seconde afrekent.

Telecomproviders zien ondertussen toenemende concurrentie van voip-diensten, zoals Skype en Viber, maar ook Facetime wordt gebruikt om gratis te bellen. Daarbovenop kondigde Whatsapp aan dat het ook een voip-dienst aan gaat bieden halverwege 2014. Bellen via het internet kost tussen de 0,1 en 0,4 MB aan data per minuut.

Lees ook: Providers moeten minuten, sms en data houdbaar houden

Hoeveel belminuten, sms'jes en data worden elke maand niet verbruikt?