Online winkelen gebeurt steeds vaker via de tablet en smartphone. Wereldwijd maken ruim vier van de tien internetshoppers gebruik van een mobiel apparaat bij hun aankopen.

Een jaar geleden was dat nog circa drie op de tien. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van PwC naar het winkelgedrag van ruim 15.000 onlineconsumenten uit 15 landen, waaronder Nederland.

Nederland loopt wat achter op deze ontwikkeling. Zo koopt een kwart van de Nederlandse internetshoppers wel eens iets via zijn smartphone. Chinezen kopen juist heel veel via de tablet of mobiele telefoon (respectievelijk 49 procent en 51 procent).

Van de ondervraagden uit Nederland koopt 61 procent minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage op 79 procent en in Duitsland op 75 procent.

Deal

Meer dan de helft (55 procent) van internetshoppers in de wereld zegt online te winkelen omdat ze daar een betere deal krijgen dan in de winkel.

Een van de reden dat Nederlanders relatief minder snel overgaan tot een online-aankoop kan samenhangen met het feit dat het aantal creditcardhouders in ons land relatief klein is, denkt PwC. ''Ook heeft Nederland een grote winkeldichtheid waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel klein is.''