De Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 25 procent meer geld besteed aan duurzaam eten. De omzet bedroeg 2,2 miljard euro. 

In minder dan drie jaar tijd zijn de uitgaven van consumenten aan duurzaam voedsel verdubbeld.

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die staatssecretaris Dijksma naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. "De samenleving laat met de verdubbeling van de uitgaven zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt", aldus de staatssecretaris.

De monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI in Wageningen. Dit deed het instituut op basis van kassa-en marktgegevens.

Diervriendelijk

Onder duurzaam voedsel worden producten verstaan die biologisch, ethisch, milieu- of diervriendelijk zijn. Van alle verkochte voeding in 2012 was 5,5 procent duurzaam. In 2011 was dit 4,4 procent.

De groei werd genoteerd in alle onderzochte takken. Hieronder vallen onder andere supermarkten, speciaalzaken en benzinestations. 

De gemeten keurmerken hebben hogere omzetten behaald. 'Biologisch’ zorgde voor 42 procent van de omzet, 'Beter Leven’ van de Dierenbescherming voor 21 procent en 'UTZ Certified’ (duurzame landbouw) voor 19 procent.