Veel Nederlanders wantrouwen financiële instellingen nog steeds.

Dat blijkt uit een marktonderzoek van professoren Pauline Esterik-Plasmeijer, Fred van Raaij en onderzoeksbureau GfK.

Bijna 40 procent heeft geen vertrouwen in pensioenfondsen. Voor banken komt dit percentage uit op 32 procent. In verzekeraars heeft 29 procent weinig vertrouwen.

Volgens de onderzoekers hebben integriteit, klantgerichtheid, transparantie, stabiliteit, competentie en de overeenkomst in waarden invloed op het vertrouwen.

Integriteit

De ondervraagden hebben in het algemeen vertrouwen in de competentie en continuïteit van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Maar ze geven een onvoldoende voor de integriteit, klantgerichtheid en transparantie. 

Maar een beperkt aantal instellingen lukt het om met maatschappelijke betrokkenheid klanten aan zich te binden.

Triodos

Triodos Bank en verzekeraar Univé krijgen van de ondervraagden het hoogste rapportcijfer voor vertrouwen en de meeste loyaliteit van hun klanten. Deze merken worden niet geassocieerd met incidenten in de sector.

De beide instellingen halen op alle vertrouwensfactoren een hoge score. Zo worden ze gewaardeerd om hun maatschappelijke betrokkenheid en bijdrage aan een duurzame samenleving.

ANWB

Ook de ANWB is de onderzoekers opgevallen. De ondervraagden waarderen de vereniging voor fietsers en automobilisten om zijn verzekeringen. Het merk zou nauwelijks last hebben van incidenten die in de verzekeringswereld spelen.

Het omvallen en de nationalisatie van banken heeft niet alleen het vertrouwen in de betrokken financiële instellingen geschaad. Het had een negatief effect op de hele sector.

Omvallen

Toch is de angst voor omvallende banken en verzekeraars beperkt gebleven. Volgens het onderzoek is er nog steeds vertrouwen in de financiële soliditeit en continuïteit van de financiële sector.

Ook is het vertrouwen in de deskundigheid en kennis van de instellingen op peil gebleven.

Weinig vertrouwen in pensioenfondsen