Het traditionele bosje bloemen daalt in populariteit als geschenk voor Moederdag. Iets originelere presentjes zoals verzorgingsproducten of een etentje met de familie worden juist steeds vaker cadeau gedaan, blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ABN Amro.

Werd moeder, schoonmoeder, oma of partner in 2008 nog in 63 procent van de gevallen verwend met een bloemetje of plant op Moederdag; vorig jaar was dit aandeel gedaald tot 52 procent. Daarmee blijven bloemen nog wel met afstand het meest gegeven cadeau op deze feestdag, aldus de onderzoekers.

Volgens Detailhandel Nederland vinden mensen het steeds belangrijker om met een origineel cadeau op de proppen te komen.

''Natuurlijk blijven het traditionele moederdagboeket en lekkernijen van chocolade populair, maar originaliteit gaat steeds zwaarder wegen bij de keuze voor een cadeau. Zo is het allang niet meer gek om je moeder een ladyshave te geven, een badjas of een dekbedovertrek'', vertelt een woordvoerster van de winkeliersorganisatie.

Beknibbeld

De afgelopen jaren is er wel steeds meer beknibbeld op het moederdagcadeau. Volgens ABN Amro daalden de gemiddelde bestedingen van 34 euro in 2008 naar 21 euro per persoon vorig jaar.

Ook het aantal mensen dat iets aan Moederdag doet is de laatste jaren teruggelopen, constateert onderzoeksbureau Q&A. Maar dit jaar zou er weer wat meer ruimte zijn gevonden om moeder een blijk van waardering te geven.

Op basis van een enquête verwacht het bureau dat 64 procent van de Nederlanders moeder zondag in het zonnetje zet, tegen 61 procent vorig jaar. Q&A voorziet ook dat de bestedingen dit jaar weer iets zullen toenemen, naar gemiddeld 24 euro. Winkeliers zouden op basis daarvan kunnen rekenen op 5 tot 10 procent meer omzet.