ING stopt na bijna vier jaar met zijn digitale kasboekje Tim. Er zou te weinig belangstelling zijn voor de gratis dienst.

Dat bevestigt een woordvoerder van ING tegenover NUgeld.nl

De bank hoopte dat het kasboekje zou aansluiten bij de behoefte van de klant om controle te hebben over de persoonlijke financiën. Ruim honderdduizend klanten meldden zich aan voor het programma dat liet zien wat voor soort uitgaven ze hadden gedaan.

Dat aantal is inmiddels teruggelopen naar een paar duizend ING-klanten. ING noemt dat aantal "ontoereikend" om de kosten en moeite van het onderhoud te dragen.

Mobiel bankieren

De woordvoerder denkt dat het gebruik van mobiel bankieren bijgedragen heeft aan de afname. "Klanten vinden de app een fijn middel om controle te hebben over hun bankzaken en Tim sluit daar niet zo goed op aan. Daarnaast gebruiken veel mensen een alternatief huishoudboekje of een excel-sheet."

Per 1 juli wordt het kasboekje stopgezet. Klanten die gebruikmaakten van Tim zijn deze week per e-mail geïnformeerd. Alle eerder ingevulde gegevens worden verwijderd en kunnen niet worden overgezet naar een andere dienst.

ING raadt rekeninghouders over te stappen op een betaald kasboekje, zoals Cashflow van BankingTools. ING-klanten betalen het eerste jaar een gereduceerd tarief.