Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken betalen gemiddeld een kwart minder.

Bij Albert Heijn en Coop blijkt het prijsverschil tussen A-merken en huismerken, met 20 procent, het kleinst. Het grootste prijsverschil (31 procent) is bij Nettorama.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder A-merken en huismerken. De budgetmerken zijn buiten beschouwing gelaten.

Het ene huismerk blijkt een stuk goedkoper dan het andere huismerk. Zo betalen consumenten die huismerkartikelen kopen bij Albert Heijn, Coop, Plus en Poiesz gemiddeld 34 procent meer dan voor het huismerk van Aldi en Lidl.

Huismerk

Ook als Aldi en Lidl buiten beschouwing worden gelaten, kost het duurste huismerk 24 procent meer dan het goedkoopste huismerk. Nettorama is dan de goedkoopste met het huismerk Perfekt.

Het merk Perfekt wordt ook in andere supermarkten verkocht, zoals Boni, Hoogvliet, Deen, Jan Linders en Poiesz. De prijzen liggen daar echter hoger. Jan Linders en Poiesz rekenen 22 tot 24 procent meer dan Nettorama.

Vorige week werd bekend dat de omzetgroei van A-merken in 2013 lager lag dan de totale supermarktomzetgroei, dat duidt erop dat consumenten vaker voor een huismerk kiezen.