Bij het boeken van een vliegreis moet voor consumenten straks meteen duidelijk zijn wat zij moeten betalen zonder dat daar bijvoorbeeld nog verplichte boekingskosten bijkomen.

Dat schrijft het AD naar aanleiding van de aanscherpingen van passagiersrechten door het het Europese Parlement donderdag.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties adverteren nu nog met prijzen die lager zijn dan wat de consument uiteindelijk betaalt.

Reisorganisaties waren al langer verplicht bepaalde kosten en toeslagen in hun basisprijs op te nemen. Toch constateerde de Consumentenbond recent dat dit nog niet altijd gebeurt.

Rechten

Maar met de aanscherping van de passagiersrechten komt er duidelijkheid consumenten. Daarnaast hebben reisigers straks bij vertraging binnen dertig minuten recht op informatie en binnen twee uur op eten en drinken. Daarnaast moeten klachtenprocedures sneller worden afgehandeld.

De nieuwe EU-regels en dus het all-inclusiveticket zal deze zomer nog niet van toepassing zijn.

Lees ook: 'Reisbranche blijft misleiden'