Veel prijsbewuste consumenten gaan niet op jacht naar de goedkoopste of best passende autoverzekering. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van Gfk in opdracht van autoverzekeraar Allsecur.

Bijna de helft van de consumenten (48 procent) die wel zorgverzekeringen vergelijkt, bekijkt niet welke autoverzekering het voordeligst zou zijn. 

Gemiddeld stappen consumenten een keer in de vier jaar over op een andere zorgverzekeraar. Maar dat doen zij veel minder vaak met de verzekering voor hun auto. 

Verzekerden wisselen maar een keer in de zeven jaar van autoverzekeraar. Volgens het onderzoeksbureau lopen autobezitters daardoor gemiddeld 187 euro per jaar mis.

Autorijden is duurder geworden door een verhoging van de assurantiebelasting in 2013 en een accijnsverhoging voor brandstof in 2014. De assurantiebelasting is een belasting die verzekerden moeten betalen over de premie en de kosten van hun verzekering.

Lees ook: Oververzekerde autorijder betaalt 300 euro te veel