In de reisbranche zijn nog steeds aanbieders actief die niet helder zijn over de prijs van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgelopen maanden ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermelden. Dat maakte de toezichthouder donderdag bekend.

Sommige aanbieders voegen pas laat in het boekingsproces kosten, die onvermijdbaar zijn, toe. ''Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld.''

Volgens ACM wordt de onderlinge concurrentie tussen aanbieders van reizen hierdoor verstoord en de toezichthouder zegt daarom streng te zullen optreden. De consument ziet de prijs waarmee een reis geadverteerd wordt vaak als belangrijkste kenmerk om de keuze op te baseren en deze prijs moet daarom meteen duidelijk zijn.

Aanpassingen

''Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers.'' Met individuele aanbieder die de regels niet of onvolledig naleefden, zijn al afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren.

Ook worden er branchebreed vorderingen gemaakt om misstanden terug te dringen, meldt ACM. Zo heeft heeft de reissector onlangs toegezegd geen gebruik meer te zullen maken van vooraf aangevinkte keuze-elementen die een reis duurder maken dan nodig.

Volgens de Consumentenbond praten reisbureau te dure verzekeringen aan