'Consument snijdt in skivakantie'

Consumenten willen bezuinigen op hun wintersportvakantie. Een derde probeert tijdens de skivakantie minder uit te geven dan vorig jaar. 

Dat blijkt vrijdag uit gegevens van het ING Economisch Bureau. De onderzoekers ondervroegen ruim 59.000 respondenten.

Onlangs bleek uit een onderzoek van NBTC-NIPO Research dat Nederlanders in 2013 vanwege de economische crisis op hun vakantie hebben bezuinigd. Er zijn dit jaar 3 procent minder vakanties geboekt dan in 2012. Dat is de grootste daling sinds de jaren 80.

"Dat we minder op vakantie gaan, heeft nog steeds te maken met de onzekerheid op de arbeidsmarkt en het dalend besteedbaar inkomen", verklaart een analist van ING.

Profiteren

Consumenten die wel op reis gaan, kunnen daarvan profiteren. "Als meer mensen thuisblijven, zullen de accommodaties meer moeite doen om klandizie te vinden", laat ING-sectormanager Sasja van As-Winters weten. 

Daardoor kunnen reizigers makkelijker onderhandelen en maken ze meer kans op gunstige last minutes. Het bureau raadt vakantiegangers aan daarvoor niet alleen op internet te kijken. 

"Denk niet dat je alles wel zelf kunt regelen. Dat is niet altijd de goedkoopste en de beste manier", zegt Van As. "Een reisorganisatie heeft namelijk al de contacten en de pakketafspraken, waardoor ze veelal goedkoper kunnen zijn en een completer aanbod hebben."

Particuliere huur

Verder noemt Van As sites zoals Airbnb.com en Wimdu.nl "mooie initiatieven" voor toeristen die op andere plekken willen komen dan in hotels en vakantieparken. Reizigers kunnen via deze sites tijdelijk een huis of appartement van particulieren huren.

Maar ze benadrukt dat consumenten hier een commissie voor moeten betalen. Bovendien levert het een andere ervaring op dan overnachten in een hotel.  

"Wie op deze manier ergens wil logeren, doet er goed aan om te bedenken dat je in iemands appartement of huis slaapt  zoiets moet je wel aanspreken", waarschuwt Van As.

Tip de redactie