Consumenten klagen het meest over telecom-, elektronica- en energiebedrijven. In de eerste helft van 2013 kreeg het consumentenloket Consuwijzer het vaakst klachten over dit soort bedrijven binnen.

Dat meldt ING vrijdag. Ook blijkt dat veel mensen die zijn ingeschreven in het Bel-me-niet Register, toch ongewenst telefoontjes ontvangen. 

Verder vinden veel consumenten garantierechten niet helder. Vaak weten ze niet waar ze aanspraak op kunnen maken als ze ontevreden zijn over een product. Ook krijgt het loket veel opmerkingen over onduidelijke rekeningen en betalingsvoorwaarden. 

Consumenten zijn bij de aankoop van producten niet altijd goed beschermd. Het kabinet wil daarom hun bescherming vergroten met een wetswijziging.

Volgens een wetsvoorstel moet de wet worden aangepast aan een bestaande Europese richtlijn voor consumentenbescherming. Het voorstel is al aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer moet er nog over stemmen.

Meer bedenktijd

Als de wetswijziging het haalt, krijgen consumenten bijvoorbeeld meer tijd om een bestelling terug te sturen. Nu moeten producten binnen zeven werkdagen teruggestuurd worden. De wettelijke termijn wordt verlengd naar twee weken. 

Ook moeten de bijkomende kosten bij een boeking helder zijn. Aanbieders moeten verplichte kosten al in de basisprijs verwerken. Maar extra's zoals een verzekering mogen niet al aangevinkt zijn. Dit geldt nu al in de reisbranche. 

Verder mogen bedrijven voor hun telefoonnummer niet meer dan het basistarief rekenen. En extra kosten rekenen voor creditcards mag ook niet meer. 

Aankopen op straat

De nieuwe regels beschermen consumenten ook beter bij aankopen op straat. Volgens Saskia Bierling van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) weten veel consumenten niet dat ze in dat geval nauwelijks beschermd zijn. Vaak denken mensen ten onrechte dat ze later weer onder een contract uit kunnen komen. 

"Maar als de consument een contract tekent, blijkt het om een duur abonnement te gaan dat ook nog eens stilzwijgend wordt verlengd. Straks zijn ze daar beter tegen beschermd", zegt Bierling. ACM krijgt er de laatste tijd veel klachten over.

Het is de bedoeling dat de wetswijziging vanaf 13 juni ingaat. Bierling vindt dat een redelijke termijn, omdat bedrijven nu al kunnen beginnen met het aanpassen van hun voorwaarden.