'Gratis bezorging belangrijker dan snelheid'

Consumenten vinden de prijs van een bezorging belangrijker dan de snelheid. Ze willen liever dat een pakketje gratis wordt verzonden, dan dat het bestelde product binnen een dag in huis is.

Dat schrijft het blad Emerce op basis van gegevens van onderzoeksbureau Forrester.

De wens om een artikel snel in huis te hebben, staat op de veertiende plaats. Maar een gratis bezorging vinden consumenten belangrijker. Bijna 60 procent geeft aan bezorgkosten mee te wegen bij de aankoop. Deze kosten worden door de respondenten het vaakst genoemd als iets waar ze rekening mee houden.

Eerder deed VU-student Transport & Supply Chain Management Michel Heikamp ook al eens onderzoek naar het belang van verzendkosten. Uit zijn onderzoek bleek dat consumenten wel liever hun pakket binnen 24 uur in huis willen hebben dan bijvoorbeeld binnen twee tot vijf dagen. 

Liever thuis bezorgd

Ook willen ze liever dat het pakket thuis wordt bezorgd, dan dat ze het bij een afhaalpunt op moeten halen. Maar het maakt wel uit hoeveel verzendkosten een consument daarvoor moet betalen. Vanaf een bezorgprijs van 6 euro, willen consumenten de bestelling zelf ophalen. 

Consumenten zijn volgens het onderzoek bereid om gemiddeld 2 euro extra te betalen voor een snellere levering. Als er minstens 4 euro bij op komt, kiest 41 procent toch voor een langere levertijd. 

Wanneer het gaat om een extra bedrag van 14 euro, zeggen alle ondervraagden dat ze wel twee tot vijf dagen willen wachten op hun pakketje.

NUwerk

Tip de redactie