De consumentenbestedingen zullen na dit jaar naar verwachting weer aantrekken, als gevolg van alsmaar stijgende onlineverkopen. 

Uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van een groot aantal brancheverenigingen komt naar voren dat de totale verkoop van producten en diensten groeit van 65,9 miljard euro in 2012 naar 70,1 miljard in 2017 (plus 6 procent). Voor 2020 wordt gerekend om 73,6 miljard euro (plus 12 procent).

Voor de studie werden meer dan 400 experts uit verschillende sectoren geraadpleegd. Zij verwachten dat de bestedingen in fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot zo’n 47 miljard euro, een daling van 15 procent.

Online uitgaven zullen daarentegen met 145 procent toenemen naar 27 miljard euro. In 2020 wordt naar verwachting 36 procent van de consumentenuitgaven gedaan via het internet.

Aan het onderzoek, onder de noemer 'Shopping2020', werkten onder meer reisorganisatie ANVR, autoverkopersclub Bovag, De Koninklijke Boekverkopersbond, de Nederlandse Vereniging van Banken, Thuiswinkel.org en het Verbond van Verzekeraars mee.

Reisbranche

Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de reisbranche, de ticketverkoop en de telecomsector. Over de hele linie maakt telecom waarschijnlijk de grootste groei door.

In 2020 worden de online aankopen vooral gedaan via tablets en smartphones en veel minder met laptops en vaste computers. Het aantal aankopen via nieuwe technologische innovaties als Google Glass en smartwatches zal tegen die tijd nog vrij gering zijn.

Verkeerd beeld

Retailexpert Frank Quix van de Universiteit van Amsterdam reageert op de website van het blad Adformatie kritisch op het onderzoek van Shopping2020. Quix stelt dat het onderzoek de totale bestedingen (65,9 miljard euro in 2012) te laag inschat, en daardoor een verkeerd beeld geeft.

Ook verbaast hij zich over het gebruik van de term ‘groei’. "Twaalf procent in zeven jaar tijd is helemaal geen groei, dat is krimp", zegt Quix.

De uitvoerder van onderzoek, GfK, geeft in een reactie toe dat de gegevens incompleet zijn, maar dat dit ook "niet wordt gepretendeerd". In het rapport dat donderdag wordt gepresenteerd, wordt dit volgens een woordvoerder uitgelegd.

"We hebben ongeveer 14 markten, waarvan we de harde cijfers hebben, in het onderzoek meegenomen. Op die cijfers zijn de voorspellingen van de experts gebaseerd.’