Faillissement leidt tot meer vragen consument

De toename van het aantal faillissementen leidt tot meer vragen van consumenten over hun rechten. Dat meldde ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Consumenten kunnen bij het online informatieloket van ConsuWijzer terecht voor tips om het risico te verkleinen dat zij hun geld kwijt zijn als een bedrijf failliet gaat.

Voor het plaatsen van een bestelling waarbij een aanbetaling is vereist, wordt aangeraden de reputatie van het bedrijf te onderzoeken.

In de meeste gevallen mag een bedrijf niet 100 procent vooruitbetaling als enige mogelijkheid aanbieden. Is dat wel het geval is het een kwestie van overwegen of u dat risico wilt lopen.

Bij het boeken van reizen is 100 procent vooruitbetaling wel toegestaan. Let wel op de garantiestelling, zodat u geld terugkrijgt bij faillissement.

Faillissement

Het aantal faillissementen liep volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de eerste zes maanden van dit jaar op tot 4983, een stijging met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Als die trend zich de komende maanden doorzet, vallen er dit jaar meer bedrijven om dan in 2012. Toen waren het er meer dan 8000, een recordaantal.

Klachten

Bij ConsuWijzer kwamen het afgelopen halfjaar in totaal circa 36.500 vragen en meldingen van consumenten binnen tegen 41.000 in dezelfde periode vorig jaar.

De meeste meldingen gingen over consumenten die worden gebeld door een bedrijf terwijl zij staan ingeschreven bij het Bel-me-niet-register, gevolgd door vragen over recht op garantie en vragen over rekeningen en betalen.

Telecombedrijven scoren het hoogst wat klachten en meldingen betreft. Op 2 staan aanbieders van elektronica, witgoed en huishoudelijk apparaten en op 3 energiebedrijven.

NUwerk

Tip de redactie