Bijna zes op de tien Nederlanders geven aan dat mobiel bankieren het gevoel heeft meer controle te hebben over hun geld.

Bijna negen op de tien jongeren tussen de 18 en 24 jaar zeggen vaker hun saldo te checken, wat als gevolg heeft dat een kwart van de Nederlanders die mobiel bankieren minder rood staat en meer spaart.

Ook worden rekeningen vaker op tijd betaald. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van ING onder circa 1000 Nederlanders.

Mobiel bankieren is het meest populair onder jong volwassenen tussen de 25 en 34 jaar; 63 procent van hen bankiert mobiel. Ook veel jongeren tussen de 18 en 24 jaar (46 procent) en volwassenen tussen de 35 en 44 jaar (44 procent) zeggen gebruik te maken van mobiel bankieren.

Mobiel bankieren

Ruim een op de vier Nederlanders tussen de 18 en 25 jaar zegt minstens een keer per dag mobiel te bankieren.

De respondenten die niet mobiel bankieren geven aan dat ze geen smartphone of tablet hebben (37 procent), de veiligheid niet vertrouwen (33 procent) of vinden dat het geen toegevoegde waarde heeft (11 procent).

In de helft van de gevallen wordt thuis het meest gebruik maakt van mobiel bankieren, ook op het werk (12 procent) en bij het winkelen (12 procent) wordt de mobiel tevoorschijn gehaald.

Behoefte aan bankieren via social media is er nauwelijks. Wel verwachten de respondenten dat banken via deze kanalen spaartips geven en communiceren over maatschappelijk verantwoord ondernemen.