Nederlander maakt zich zorgen over energierekening

Vier op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de hoogte van de energierekening; 15 procent verwacht te moeten bijbetalen.

Ruim een kwart verwacht niet bij te betalen, maar ook geen geld terug te krijgen.

Mannen geven vaker dan vrouwen aan te verwachten quitte te spelen. In het westen, noorden en oosten denkt men vaker geld terug te krijgen dan in het zuiden.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Eneco, uitgevoerd door Ipsos onder 1003 Nederlanders.

Zeven op de tien ondervraagden weten hoeveel geld ze maandelijks aan energie kwijt zijn. In het zuiden (163 euro) en het noorden (161 euro) zegt men meer kwijt te zijn dan inwoners van de drie grote steden (133 euro).

Meterstanden

Bijna de helft van de consumenten houdt de meterstanden niet bij. Degene die dat wel doen, doen dat het vaakst met pen en papier. De andere helft houdt het bij op een spreadsheet (26 procent) of via een digitale tool van de energieleverancier (25 procent).

Hoewel 1 procent zegt dagelijks de meterstand bij te houden, doen de meeste Nederlanders dat 1 tot 5 keer per jaar.

Acht op de tien Nederlanders zijn bewust bezig met energieverbruik. Een kwart let bij de aanschaf van nieuwe producten op het verbruik. Bijna de helft zet de verwarming lager om energie te besparen. 69 procent is actief bezig om het energieverbruik te verminderen.

Zonnepanelen

Financieel rendement is de belangrijkste reden om zonnepanelen aan te schaffen, slechts een kwart noemt het milieu als hoofdreden. De grootste drempel zijn de aanschafkosten. Van degene die al zonnepanelen hebben, geeft 41 procent het milieu aan en 31 procent het financieel rendement aan als reden.

Vier op de tien ondervraagden zijn van mening dat een duurzaam huis zou moeten bijdragen aan een goedkopere hypotheek. Bij het kopen van een nieuwe woning krijgt een huis met zonnepanelen in 40 procent van de gevallen de voorkeur.

Bijna een op de drie heeft interesse in het  investeren van spaargeld in een windmolen. Als deze windmolen in de directe omgeving komt te staan, neemt de interesse toe naar 81 procent.

NUwerk

Tip de redactie