Er moet een einde komen aan onduidelijke prijzen in de reisbranche, vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat daarbij onder meer om prijzen van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.

De toezichthouder gaat reisaanbieders vanaf maandag strenger controleren.

ACM wil dat de reis of accommodatie geboekt kan worden voor de prijs in de advertentie. Zo moet het voor de consument duidelijk zijn wat de totale prijs is van de boeking, inclusief alle onvermijdbare kosten.

Die regels gelden nu al, maar worden door reisaanbieders nog te vaak omzeild, aldus de ACM. "Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met het gebruik van onduidelijke prijzen. Dat is onwenselijk voor de consument én voor de branche", meldt ACM-bestuurslid Anita Vegter in een verklaring.

De ACM start maandag via consuwijzer.nl ook een campagne om consumenten voor te lichten over hoe duidelijke prijzen in de reisbranche eruit zien en hoe prijzen onderling vergeleken kunnen worden. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen per overtreding een boete van maximaal 450 duizend euro krijgen.