Klanten zouden gecompenseerd moeten worden, als zij door een storing geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. 

Dat bepleitte de Consumentenbond vrijdagmiddag, naar aanleiding van een nieuwe storing bij ING en betalingssysteem iDeal.

''Je kunt het vergelijken met de telecomwereld en de energiemarkt: bij een storing kan de klant geen gebruik maken van de diensten en volgt compensatie'', aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. De bond doet een oproep aan de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en de Tweede Kamer om de wettelijke regeling op poten te zetten.

''Elektronisch betalingsverkeer is in de huidige maatschappij net zo wezenlijk als telecommunicatie en energie. Als een van deze diensten uitvalt, bezorgt dat consumenten enorme overlast", aldus Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond.

"Het wordt hoog tijd dat er ook voor de bankensector een compensatieregeling komt, waar alle banken die actief zijn in Nederland onder vallen. Dan weten consumenten waar ze recht op hebben na een storing én het is een extra prikkel voor banken om nieuwe storingen te voorkomen.''

Storingen

De afgelopen week waren er verschillende storingen bij banken. Vrijdag lagen verschillende systemen van ING plat en ook betalingen via iDeal liepen spaak.

Dijsselbloem wilde vrijdag nog niet reageren op de oproep van de Consumentenbond. Zijn woordvoerder wees erop dat schadevergoeding aan klanten in beginsel een zaak is van de banken zelf.