AMSTERDAM - De betaalde oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,9 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen NRC Handelsblad zag een stijging.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).

De betaalde gerichte oplage van NRC Handelsblad steeg met 0,6 procent van 182.892 in het eerste kwartaal van 2011 naar 183.906 in het eerste kwartaal dit jaar. De oplage van nrc.next daalde wel van 73.631 in 2011 naar 72.292 in 2012.

De grootste dalers zijn het Nederlands Dagblad met 12 procent en Het Financieele Dagblad met 11,7 procent.

Ook de betaalde papieren oplage van De Telegraaf daalde opnieuw flink, met 6,1 procent. Maar het blijft met 513.237 abonnees nog wel de grootste krant.

De gegevens zijn afkomstig van de HOI-online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

De daling van de krantenoplages is al een tijd aan de gang. In mei werd al bekend dat de betaalde oplages van de landelijke dagbladen over heel 2011 2,8 procent minder waren dan in 2010.

De gegevens zijn afkomstig van de HOI-online. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen