Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 25 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 13° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 34 kmBeursinformatie 728.33
Ook na klimaattop in Glasgow tanken vliegtuigen voorlopig belastingvrij

Ook na klimaattop in Glasgow tanken vliegtuigen voorlopig belastingvrij

Door Jeroen Kraan

16 nov 2021 om 19:44 Update: 2 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht341 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Op de klimaattop in Glasgow is afgesproken om "inefficiënte subsidies voor fossiele brandstoffen" af te bouwen. Maar wat betekent dat precies? De invulling van het Glasgowakkoord is minstens net zo belangrijk als de tekst zelf, blijkt uit een rondvraag over de internationale afspraken die voorkomen dat belasting wordt geheven op kerosine.

Volg onze berichtgeving over het klimaat

En krijg een melding bij nieuwe berichten

Wie langs de snelweg benzine tankt, betaalt 82 cent accijns per liter. Wie zijn vliegtuig voltankt met kerosine om naar het buitenland te vliegen, betaalt niets. Die situatie noemen milieuorganisaties al jarenlang een cadeautje aan de luchtvaart en de fossiele industrie. Een van de meest vervuilende industrieën krijgt een groot belastingvoordeel en dat maakt het mogelijk om goedkopere tickets aan te bieden en sneller te groeien.

"Dit is absoluut een subsidie op fossiele brandstoffen en die bestaat al veel te lang", zegt luchtvaartexpert Jo Dardenne van Transport & Environment, een organisatie die in Brussel lobbyt voor een groenere transportsector.

De Nederlandse schatkist loopt er bovendien bijna 2,5 miljard euro per jaar door mis, berekenden het Internationaal Energieagentschap en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Net als handelsorganisatie WTO noemen deze organisaties de belastingkorting een subsidie op fossiele brandstoffen.

Toch is het onzeker of deze subsidies na de top in Glasgow zullen worden aangepakt. Toenmalig minister Eric Wiebes (Financiën) schreef vorig jaar aan de Tweede Kamer dat Nederland de WTO-definitie van fossiele subsidies hanteert, maar een woordvoerder van het ministerie zegt dat het aan de Europese Commissie is om te besluiten over een kerosinebelasting. Een woordvoerder van de Commissie reageerde niet op vragen van NU.nl hierover.

Meer klimaat op NU+

  • Was Glasgow een succes? Dat hangt af van de werkelijke uitstoot
  • Klimaatvraag: hoe compenseer ik mijn CO2-uitstoot?
  • Na Glasgow richten ogen zich op banken, pensioenfondsen en Japan

Waar komt de uitzondering vandaan?

De belastingvrijstelling is inmiddels bijna een luchtvaarttraditie te noemen. Lang ging het gerucht dat de uitzondering was geregeld in een VN-verdrag uit 1944, terwijl dat niet klopt. Het gerucht was zo hardnekkig dat het Nederlandse ministerie van Financiën zich in 2019 nog genoodzaakt zag het te ontkrachten tijdens een conferentie met vertegenwoordigers van tientallen buitenlandse ministeries.

In werkelijkheid is de vrijstelling vastgelegd in de vele luchttransportovereenkomsten die landen met elkaar hebben gesloten. De Europese Unie en Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld afgesproken dat een kerosinetaks uit den boze is. Om dat te veranderen, zal het verdrag moeten worden aangepast.

Het is niet duidelijk hoeveel van deze overeenkomsten een clausule over het al dan niet belasten van brandstof bevatten, want ze zijn niet altijd openbaar. In de praktijk heft nog geen enkel land belasting over de kerosine die wordt getankt voor internationale vluchten, ook al zou dat volgens de betreffende verdragen mogen. Sommige landen, waaronder de Verenigde Staten en Japan, belasten wel de kerosine die wordt gebruikt voor binnenlandse vluchten.

Vluchten binnen de EU binnenkort wel belast

Het zal lastig worden om zo'n belasting voor alle vluchten wereldwijd in te voeren, omdat dan talloze verdragen tussen individuele landen of regio's moeten worden aangepast.

Binnen de EU zit er wel schot in de zaak. Daar is nu nog onderling afgesproken om kerosine vrij te stellen van belasting, maar als onderdeel van een veel breder pakket klimaatplannen wil de Europese Commissie in 2023 wél een taks introduceren. Die zou alleen gelden voor vluchten binnen de EU. Vluchten naar niet-EU-landen zijn goed voor 60 procent van de uitstoot en zouden dus niet worden aangepakt.

De Commissie verwacht dat de accijns 7 miljard euro per jaar zal opleveren en de uitstoot van de sector met 6 tot 15 procent zal terugdringen. EU-landen moeten er nog unaniem mee instemmen om het plan daadwerkelijk uit te voeren. Het kabinet zei in september "positief kritisch" over het Europese voorstel te zijn.

  • Klimaatdoelen worden na top in Glasgow sneller aangescherpt
    Zie ookKlimaatdoelen worden na top in Glasgow sneller aangescherpt

Brengt Glasgow redding?

Ondanks de mooie woorden over fossiele subsidies in Glasgow lijkt er voorlopig geen sprake van een wereldwijde beweging om belasting op kerosine te heffen. Het toont aan dat het succes van de klimaattop misschien wel vooral gaat afhangen van hoe de slotverklaring wordt uitgelegd door regeringen over de hele wereld. "Het is nu aan Europa en Nederland om te laten zien dat het menens is", zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout daarover.

Luchtvaartexpert Dardenne heeft weinig vertrouwen in zo'n ommezwaai. Ze wijst erop dat uitstoot van de internationale luchtvaart meestal niet wordt meegerekend bij de nationale klimaatdoelen die landen in de komende decennia hopen te halen. Ook in het Nederlandse Klimaatakkoord staat niets over de luchtvaart. "Het is moeilijk om lidstaten serieus te nemen als ze de luchtvaartuitstoot niet willen aanpakken", zegt Dardenne. "Ze moeten zelf de leiding nemen."

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

Eerder

  • 15 nov 2021 om 02:28
    Luchtvervuiling kost jaarlijks nog 307.000 Europeanen het leven
    Luchtvervuiling kost jaarlijks nog 307.000 Europeanen het leven
  • 08 nov 2021 om 17:01
    Nederland stopt met exportsteun aan olie en gas: wat houdt dat in?
    Nederland stopt met exportsteun aan olie en gas: wat houdt dat in?
  • 06 nov 2021 om 23:45
    'Einde aan fossiele investeringen wordt de doorbraak van Glasgow'
    'Einde aan fossiele investeringen wordt de doorbraak van Glasgow'
Beeld: ANP
Reacties op dit nieuwsbericht341 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KlimaatLuchtvaart


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht341 reacties

Net binnen

  • 09:09
    VideoOekraïense 'oorlogsheld' krijgt staande ovatie, maar blijkt naziveteraan
  • 08:57
    Veel horecapersoneel laat zich omscholen tot rijleraar
  • 08:56
    Amerikaans icoon Rapinoe beëindigt succesvolle interlandloopbaan met zege
  • 08:21
    Stelling'Ik koop alleen maar chocola van eerlijke cacao'

Meer Economie

  • Steenkool
    Frankrijk stopt met steenkool, laatste twee centrales voor 2027 dicht
  • Vertalen ChatGPT
    Tolken niet bang voor AI: 'Taal verstaan is een ding, het begrijpen is een tweede'
  • Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
    NU+Dit zijn de beste smartphones tussen de 350 en 500 euro
  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Ajax ontslaat veelbesproken directeur Mislintat vanwege gebrek aan steun
  • 2
    Rust rond Johan Cruijff ArenA is teruggekeerd na bestorming door supporters
  • 3
    Hoe de rampzondag van Ajax eindigde met het ontslag van technisch directeur Mislintat
  • 4
    Ouder echtpaar zwaar mishandeld in Amsterdam, verdachte aangehouden
  • 5
    KNVB beslist vandaag over gestaakte Klassieker tussen Ajax en Feyenoord


Nieuwsvideo's

  • Zo deelt Oekraïne rake klappen uit aan Rusland op de Zwarte Zee
    Zo deelt Oekraïne rake klappen uit aan Rusland op de Zwarte Zee
  • Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
    Robotonderzeeër filmt zeldzame Dombo-octopus
  • Kinderen vinden handgranaat bij Rotterdamse speeltuin
    Kinderen vinden handgranaat bij Rotterdamse speeltuin
  • Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse
    Indrukwekkende wolkenmuur rolt over Braziliaanse stad in timelapse

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden