Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zaterdag 1 april 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Stroll

De verwachte slagorde in de Formule 1, deel 2: het middenveld

Door Joost Nederpelt

14 mrt 2022 om 16:04Update: een jaar geleden
nujij comment34 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Het nieuwe Formule 1-seizoen begint komend weekend in Bahrein. De teams hebben er zes testdagen op zitten met hun volledig nieuwe auto's, waaruit een voorzichtig beeld is ontstaan van de slagorde. Die neemt onze Formule 1-verslaggever Joost Nederpelt door zodat je klaar bent voor het nieuwe seizoen én natuurlijk voor het GP-spel. In dit tweede deel kijken we naar het middenveld.

7. Alpine - Fernando Alonso en Esteban Ocon (565 testronden)

Alpine komt met een beter gevoel uit de testdagen in Bahrein dan uit die in Barcelona. In zijn thuisland parkeerde Fernando Alonso zijn auto nog hevig rokend naast de baan en werden er niet al te veel ronden gereden. In Bahrein ging het wat beter.

Een belangrijke stap daarbij was de laatste testdag, waarop het team uitvogelde hoe het van het gevreesde 'porpoising' afkwam. Het hobbelen op het rechte stuk, waardoor veel teams werden geplaagd, leek daarna voorbij. In de laatste uurtjes zette Alonso dan ook aardige tijden op de klok, zover daar iets uit op te maken valt.

Er staat nog wel een vraagteken bij de grote potentiële zwakte van het team: de motor. In tegenstelling tot de andere fabrikanten heeft Renault maar twee auto's op de grid en werden er ook nog eens relatief weinig testkilometers gemaakt. De krachtbron uit Viry-Châtillon is volledig nieuw en dus relatief onbeproefd. Of dat de betrouwbaarheid ten goede komt, is twijfelachtig. Dan hebben we het nog niet eens over paardenkrachten.

De stempel van betrouwbaarheid zit wel op het coureursduo. Met Alonso en Esteban Ocon heeft Alpine een sterke combinatie van ervaring en talent, die uiteindelijk best eens het verschil kan maken tegen de duo's van vooral Aston Martin en AlphaTauri.

Fernando Alonso in de Alpine.
Foto: Getty Images

6. AlphaTauri - Pierre Gasly en Yuki Tsunoda (681 ronden)

AlphaTauri maakte geen ijzersterke indruk in Bahrein, maar opereerde vooral onder de radar. Het Italiaanse zusterteam van Red Bull Racing draaide wel ontzettend veel rondjes onder de zon van Sakhir, dus de betrouwbaarheid is dik in orde.

Dat is ook wat er blijft hangen na de wintertests van AlphaTauri: de betrouwbaarheid. Van alle middenveldteams is deze renstal qua snelheid het lastigste te plaatsen. Yuki Tsunoda klokte aan het einde van de derde dag een tijd op de zachte C5-banden die 1,3 seconden langzamer was dan de snelste tijd van Max Verstappen. Vorig seizoen maakte het team een zeer sterke indruk in de voorbereiding. Nu lag de focus duidelijk niet op rondetijden.

Een plekje in het middenveld lijkt gegarandeerd voor AlphaTauri, maar of Pierre Gasly weer in staat is om rond de plaatsen vier tot en met zeven te vechten is twijfelachtig. De grote vraag is ook of Tsunoda de opwaartse lijn kan doortrekken die hij eind 2021 voorzichtig inzette.

Als de olijke Japanner daarin slaagt, heeft het team een potentieel sterk duo. Vervalt Tsunoda in zijn patroon van fouten, dan staat Gasly er weer alleen voor.

Yuki Tsunoda verremt zich in de AlphaTauri.
Foto: Getty Images

5. Aston Martin - Sebastian Vettel en Lance Stroll (635 ronden)

Aston Martin staat bekend om de terughoudende voorbereiding. Rondetijden zijn duidelijk niet belangrijk. Dat bleek ook dit jaar weer: zowel Sebastian Vettel als Lance Stroll deed geen kwalificatiesimulatie in de koelere (en dus snellere) sloturen in Bahrein.

Maar Aston Martin is een team met potentie, middelen en verwachtingen. Die werden in 2021 bij lange na niet waargemaakt. Dat kwam vooral door een ingrijpende regelwijzing rond de vloer, waar het team nog meer last van had dan Mercedes. Dat team ging desondanks de strijd aan met Red Bull, terwijl Aston Martin ervoor koos om de focus te verleggen op 2022.

Of die keuze nu zijn vruchten afwerpt, is op basis van enkele rondetijden lastig te zeggen, maar de Aston Martin had wel een sterk tempo te pakken in de racesimulaties. Het team was snel genoeg om bij de top van het middenveld te horen.

Er zit dus genoeg potentie én betrouwbaarheid in de auto om Aston Marin bij de beste middenveldteams te scharen, net als dat er potentie zit in Sebastian Vettel. De Duitser oogt blij, wat ook kan worden gezegd van zijn flegmatieke teammaat Lance Stroll.

Sebastian Vettel in de Aston Martin.
Foto: Getty Images

4. McLaren - Lando Norris en Daniel Ricciardo (567 ronden)

McLaren was samen met Ferrari een grote kandidaat om dankzij de nieuwe regels aansluiting te vinden bij Red Bull en Mercedes. Uiteindelijk kan die stap alsnog worden gemaakt, maar de testdagen in Bahrein verliepen te problematisch om het nu al te verwachten.

Het grote punt van zorg was niet de positieve coronatest van Daniel Ricciardo. Lando Norris reed alle drie de dagen, maar kwam alsnog maar tweehonderd ronden in actie. Door een probleem met de remmen stond de auto vaker in de pitbox dan McLaren lief was.

Het team verloor zo veel tijd op de baan en loopt nu achter de feiten aan. Norris sprak van "ingewikkelde problemen" aan zijn auto, waarvan hij hoopt dat ze voor de Grand Prix opgelost zijn. Ook als dat lukt, is de kans klein dat McLaren zich uit de subtop weet te worstelen.

De teams zijn nog druk bezig met het doornemen van alle afstellingsmogelijkheden van de hagelnieuwe auto's. Om dat te doen moesten er kilometers worden gemaakt, en daar ging het mis voor McLaren. Het lijkt er daarom niet op dat Norris en Ricciardo de auto tijdens het openingsweekend al naar het volle potentieel kunnen benutten.

Verderop in het seizoen wel, maar dan moeten er twee belangrijke vragen worden beantwoord: merkt McLaren dat het qua faciliteiten en structuur onderdoet voor de top drie? En heeft Ricciardo nog altijd moeite om zijn vertrouwde snelheid terug te vinden? Als beide vragen met nee worden beantwoord, is een regelmatig podium voor de formatie uit Woking zeer goed mogelijk.

Lando Norris in de McLaren.
Foto: Getty Images

Dinsdag verschijnt het derde deel van dit drieluik, waarin we de waarschijnlijke top drie van het veld onder de loep nemen.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Tijden GP Bahrein

  • Vrijdag 13.00 uur: Eerste vrije training
  • Vrijdag 16.00 uur: Tweede vrije training
  • Zaterdag 13.00 uur: Derde vrije training
  • Zaterdag 16.00 uur: Kwalificatie
  • Zondag 16.00 uur: Race

Log in voor meer gratis artikelen

  • Verstappen lacht om Hamilton die Mercedes in underdogrol manoeuvreert
  • Spelletjes tussen Red Bull, Mercedes en Ferrari worden volop gespeeld
  • Nieuwe auto's geven coureurs in bloedheet Bahrein nodige problemen
  • Red Bull introduceert op derde testdag flinke update aan auto

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

Eerder

  • 12 mrt 2022 om 15:48
    Verstappen ziet andere auto's flink stuiteren: 'Wij hebben er weinig last van'
    Verstappen ziet andere auto's flink stuiteren: 'Wij hebben er weinig last van'
  • 12 mrt 2022 om 12:00
    Pérez klokt bij laatste ochtendsessie in Bahrein snelste tijd van testweek
    Pérez klokt bij laatste ochtendsessie in Bahrein snelste tijd van testweek
  • 11 mrt 2022 om 20:29
    Ricciardo niet in actie bij testdagen in Bahrein vanwege coronabesmetting
    Ricciardo niet in actie bij testdagen in Bahrein vanwege coronabesmetting
Beeld: Getty Images
nujij comment34 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Formule 1WilliamsAlfa RomeoValtteri BottasKevin MagnussenMick SchumacherHaas F1Alexander AlbonNicholas LatifiGuanyu Zhou


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment34 reacties

Net binnen

  • 18:48
    VideoVrouw rijdt met auto tramstation binnen in Brussel
  • 18:47
    Boscagli maakt na jaar basisrentree bij PSV in uitduel met NEC, Sangaré op de bank
  • 18:37
    Dit vinden jullie van de NIPT-test die vanaf vandaag voor elke zwangere gratis is
  • 18:36
    AZ loopt met gelijkspel tegen Heerenveen weer schade op in top Eredivisie

Meest gelezen

  • 1
    Verstappen verslaat Mercedes-coureurs in strijd om poleposition in Australië
  • 2
    Steeds meer aanslagen met explosies: 'Het is dweilen met de kraan open'
  • 3
    Van speurkatten bij de douane tot parkeerpop: een selectie van 1 aprilgrappen
  • 4
    Maxime Meiland vreest voor negatieve reacties op biografie: 'Dit is zó persoonlijk'
  • 5
    Rusland leidt VN-Veiligheidsraad, Oekraïne spreekt van slechte 1 aprilgrap


Nieuwsvideo's

  • Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
    Meer aanbieders op het spoor een goed idee? In het VK ging het mis
  • Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado
    Paniek in Amerikaanse theaterzaal na instorten plafond door tornado
  • Samenvatting: Manchester City-Liverpool (4-1)
    Samenvatting: Manchester City-Liverpool (4-1)
  • Truck botst tegen vol vliegtuig in Mexico-Stad
    Truck botst tegen vol vliegtuig in Mexico-Stad

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden