Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 8 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ho-Pin Tung

Terugblik met Ho-Pin Tung: 'Woede bij Mercedes is volkomen begrijpelijk'

Door Patrick Moeke

13 dec 2021 om 16:48Update: een jaar geleden
nujij comment1K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Max Verstappen stelde zondag in een zinderende Grand Prix van Abu Dhabi de wereldtitel veilig. Ho-Pin Tung, coureur en vaste analist bij NU.nl, blikt maandag terug op de historische race in de woestijn.

In Nederland zijn we natuurlijk allemaal euforisch, maar in de rest van de Formule 1-wereld en met name bij Mercedes is er ook veel onbegrip over de wedstrijdleiding. Kan je uitleggen waar die woede vandaan komt?

"Het is een heel gecompliceerd verhaal. Er ligt een regelboek, de F1 Sporting Regulations, en met die handleiding moeten de wedstrijdleider, officials en stewards de race in goede banen leiden. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gisteren niet gebeurd."

Wat is er precies misgegaan?

"Het gaat voornamelijk om het moment dat sommige achterblijvers tijdens de safetycarperiode hun ronde achterstand goed mochten maken. Dat is op zich niet vreemd. Dat gebeurt vaker en in artikel 48.12 van het regelboek staat duidelijk beschreven hoe een dergelijke procedure verloopt. Dan verschijnt op de monitoren letterlijk het bericht "Lapped Cars May Now Overtake"."

"Het probleem was dat dit specifieke bericht niet op de monitoren verscheen en niet alle coureurs dit mochten doen. Dit bericht werd gisteren alleen gericht aan de coureurs die tussen Verstappen en Hamilton in reden."

"De race werd bovendien ook eerder hervat dan in dit specifieke artikel beschreven staat, want normaal gesproken dient er nog ten minste één volle ronde achter de safetycar gereden te worden. Dat wordt gedaan zodat de betreffende auto's weer achteraan het veld achter de safetycar kunnen aansluiten."

"Wedstrijdleider Michael Masi creëerde daarmee een situatie die niet in het regelboek is terug te vinden. Dat mag hij overigens gewoon doen, want de wedstrijdleider heeft te allen tijde de bevoegdheid om het regelboek te overrulen."

Is dat niet heel raar?

"Nee, op zich niet. Het regelboek biedt handvatten, maar niet alles is in regels te vangen. Denk bijvoorbeeld aan het uitstellen of vervroegen van een wedstrijd als er slecht weer op komst is. Het is wel ongebruikelijk dat Masi in dit specifieke geval het regelboek heeft overruled, aangezien voor safetycarperiodes gewoon regels zijn en dat vetorecht normaal eigenlijk alleen voor noodsituaties gebruikt wordt."

"Wat dat betreft kan ik de woede van Mercedes volkomen begrijpen. Teams kennen die F1 Sporting Regulations als hun broekzak en maken bijvoorbeeld veel strategische beslissingen op basis van de regels die hierin staan."

"Dat is dan ook het moeilijke aan deze discussie. Masi heeft gisteren opeens zijn eigen regels gecreëerd. Mercedes verwijst in zijn protest logischerwijs naar artikel 48.12 over het verwijderen van de achterblijvers, maar als je strikt naar de uitleg van dat artikel kijkt, is die letterlijke regel gisteren officieel niet aan de orde geweest. Het bericht "Lapped Cars May Now Overtake" is nooit gegeven. Dat maakt het protest ook zo lastig. Tegen welke regel moet Mercedes protesteren?"

Feest bij Max Verstappen na het veroveren van zijn eerste wereldtitel.
Foto: AP

Hoe gaat dit nu verder?

"Het is voor de Formule 1 heel belangrijk wat er nu gaat gebeuren. Om eerlijk te zijn is dit een situatie waarvan ik hoop dat we die nooit meer hoeven mee te maken. Het doet de sport geen recht aan. Het was chaotisch en totaal niet meer te begrijpen. Niet voor nieuwe Formule 1-fans en zelfs niet voor mensen die de sport al heel lang volgen."

"Het regelboek wordt constant aangepast. Ik heb hier nu een versie voor me liggen die op 8 december van dit jaar nog is gewijzigd. Dat was de woensdag na de GP van Saoedi-Arabië. De vraag die nu moet worden gesteld is: in hoeverre moet een racedirecteur zoveel autonomie hebben in het regulieren van een race? Nogmaals, eigenlijk zou zijn vetorecht alleen mogen worden gebruikt in noodsituaties waarvoor het sportreglement geen oplossing biedt."

© ANP
© Getty
© Getty Images
© ANP
© Getty Images
© Getty Images
© ANP
© ANP
© Getty Images
© Getty Images
© Getty
© Getty Images
© ANP
© Getty Images
© ANP
© Getty
© Getty
© Getty Images
Toon alleen het PlaatjeToon alleen het Plaatje
In beeld: de mooiste foto's van de titelrace van Verstappen
In beeld: de mooiste foto's van de titelrace van Verstappen

Denk je dat het beroep van Mercedes nog enige kans van slagen heeft?

"Dat weet ik niet, want ik ben geen jurist en we weten ook niet wat de exacte argumentatie van de teams is geweest. Maar ik weet wel dat het een ongelooflijk moeilijke zaak is. Ik kan me goed voorstellen dat Mercedes een punt heeft. Maar nogmaals, deze situatie is niet terug te vinden in het regelboek. We gaan ons op glad ijs begeven als we gaan speculeren over de mogelijke uitkomst."

"Ik snap dat Mercedes kwaad is, want als Masi gewoon het reglement had gevolgd, had dat betekend dat de race achter de safetycar was gefinisht en Hamilton dus de winnaar was geweest. Op het scherpst van de snede, toen het direct om de wereldtitel ging, heeft de wedstrijdleider dus zelf iets bepaald waar in het sportreglement gewoon duidelijke regels over zijn, en ervoor gekozen om daar bewust sterk van af te wijken. Dit mag eigenlijk niet gebeuren."

Wedstrijdleider Michael Masi speelde zondag een cruciale rol in de titelrace.
Foto: Getty Images

Voor dit Formule 1-seizoen was het wel een ongelooflijke anticlimax geweest als de race achter de safetycar zou zijn gefinisht.

"Teams hebben onderling besproken dat een dergelijk scenario als het even mogelijk is vermeden zou moeten worden. Niet specifiek voor deze race, maar in het algemeen. Achteraf gezien had Masi meteen de rode vlag moeten zwaaien."

"Op de plek waar Latifi stond kon je al vrij snel zien dat zijn auto niet snel zou worden weggehaald. Een rode vlag zou dan eerlijker zijn geweest, aangezien iedereen dan banden had kunnen wisselen en dan hadden we een sprint van een aantal ronden om de wereldtitel gehad. Overigens was Hamilton dan alsnog in het nadeel geweest, aangezien zijn voorsprong op Verstappen was verdwenen."

Beeld uit video: Verstappen is kampioen: deze momenten waren beslissend dit seizoen4:16
Afspelen knop

Verstappen is kampioen: deze momenten waren beslissend dit seizoen

Verstappen is kampioen: deze momenten waren beslissend dit seizoen

Doet deze controverse iets af aan de glans van de wereldtitel van Verstappen?

"Nee, dat zeker niet. Verstappen heeft deze wereldtitel absoluut meer dan verdiend. Red Bull heeft strategisch een briljante race gereden en Verstappen heeft gedaan wat hij moest doen, met een inhaalactie op Hamilton op de baan. Maar het is wel zo dat hier internationaal ontzettend veel ophef over is, logischerwijs veel meer dan in Nederland."

"Ook als je naar de reacties van andere coureurs kijkt is vrijwel iedereen verbolgen. Dat zijn allemaal jongens die al jaren in de autosport meegaan en vanuit de karting zijn opgegroeid met veelal dezelfde regels."

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Mercedes gaat dus nog zeer waarschijnlijk in beroep. Je zei net al dat je geen jurist bent, maar ik moet het je het toch vragen: moeten de Nederlandse fans nog bang zijn dat de titel van Verstappen wordt afgepakt?

"Ik verwacht dat Mercedes het beroep in de komende dagen gaat doorzetten. Voor de duidelijkheid: ze gaan nu in beroep tegen de uitspraak van de stewards, namelijk dat zij het protest van Mercedes hebben afgewezen. Daar gaat dan het CAS (internationaal sporttribunaal, red.) of het International Court of Appeal van de FIA zich over buigen."

"Ze kunnen kijken naar wat de stewards hebben gezegd, maar dat hoeft niet. Ze kunnen dat oordeel ook helemaal loslaten en opnieuw beginnen. Feit is in ieder geval dat ze de coureur hier niet voor kunnen straffen. Verstappen en Hamilton hebben niets verkeerd gedaan en het lijkt me praktisch onmogelijk om een wereldtitel af te pakken."

"Maar het schept wel een heel belangrijk precedent voor volgend jaar en alle seizoenen daarna. En ook de regels waaronder die gehouden zullen worden, zodat we een dergelijke situatie hopelijk niet meer hoeven mee te maken."

Ga gratis verder

Log in of registreer gratis op NU.nl en krijg toegang tot extra artikelen

nujij comment1K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Formule 1ho-pin tung

NUjij: Uitgelichte reacties

Martijn_R
13 dec 2021 om 18:05
Ik ben blij dat Ho-Pin argumenteert wat iedereen die er met een motorsport hart naar kijkt ook denkt. Het is heel discutabel hoe regel 38.12 hier niet is gevolgd. Helemaal als je kijkt dat niet eens alle auto's zich mochten unlappen. Maar selectief die tussen Hamilton en Verstappen. Tussen Verstappen en Sainz reed gewoon nog iemand op een ronde achterstand! Als je er objectief naar kijkt zie je iets wat voor de neutrale toeschouwer misschien heel mooi is. Het is alsof je de Superbowl wint met een hail mary in de laatste 10 seconden, of een WK met een goal in de 119de minuut. Maar nogmaals, voor iedereen die er vanuit motorsport perspectief naar kijkt en zonder brillen, laat dit toch een naar smaakje achter. Het is alsof je in de CL finale in de 93ste minuut een strafschop tegen krijgt voor een bal tegen de schouder buiten de 16. Volgens een bepaling in de reglementen zal er dan wel staan dat de arbiter altijd de autoriteit heeft een beslissing te nemen. Maar eerlijk is het niet.
Respect: 👍 100Reacties: 💬 45
Reageer
Guussie
13 dec 2021 om 17:59
Het belang van Mercedes is duidelijk. Als zij hun zin hadden gehad was Hamilton zo de streep over (uit) gereden. Gelet op het wedstrijd verloop terecht maar er was nu eenmaal een ongeluk dus pech voor Hamilton. Verder wilde de wedstrijdleiding de race niet laten beëindigen met ‘zo over de streep rijden’ maar wilde dit in een race laten beslissen. Dat lijkt me eerlijk gezegd geen vreemd standpunt. Spektakel staat kennelijk voorop. Hamilton had gewoon in dit deel van de race ook juiste keuzes moeten maken en sneller moeten rijden dan Max. We zullen nooit weten wat er zou zijn gebeurd als Hamilton ook andere banden had gehaald. Is ook niet relevant. Verstappen is kampioen.
Respect: 👍 59Reacties: 💬 5
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment1K reacties

Net binnen

  • 07:59
    VideoItaliaanse politica geeft borstvoeding in parlement en krijgt applaus
  • 07:43
    Provincies hoeven volgens minister niet te kiezen tussen eindtoets en carnaval
  • 07:40
    Joost Prinsen is blij dat Noraly Beyer snapt dat hij zijn vrouw erg mist
  • 07:39
    Rabobank verwacht dit jaar een economische groei van 0,6 procent

Meest gelezen

  • 1
    Damdoorbraak Oekraïne leidt af van groot tegenoffensief
  • 2
    AZ-beul West Ham wint Conference League in ontsierde finale tegen Fiorentina
  • 3
    Topduif van 1 miljoen euro verliest waarde doordat ringetje wordt afgeknipt
  • 4
    Rutte voelt 'schaamte' voor debacle in Groningen en verliest vertrouwen oppositie
  • 5
    Let op voor tropisch weekend: zwemmen afgeraden en gratis zonnebrandcrème


Nieuwsvideo's

  • Italiaanse politica geeft borstvoeding in parlement en krijgt applaus
    Italiaanse politica geeft borstvoeding in parlement en krijgt applaus
  • Waarom wordt Rotterdam geteisterd door explosies?
    Waarom wordt Rotterdam geteisterd door explosies?
  • Wagner-baas blijft maar razen en tieren: waarom grijpt Poetin niet in?
    Wagner-baas blijft maar razen en tieren: waarom grijpt Poetin niet in?
  • Hawaïaanse krater verandert in ‘lavameer’ na uitbarsting
    Hawaïaanse krater verandert in ‘lavameer’ na uitbarsting

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden