Onze Formule 1-verslaggevers Joost Nederpelt en Patrick Moeke staan het hele weekend van de Grand Prix van Qatar tot jullie beschikking om al jullie vragen te beantwoorden. Het enige wat je hoeft te doen is je vraag stellen onder dit artikel via NUjij.

Gerba: Gaat Mercedes nu meer last van koelingsproblemen krijgen nu de gemiddelde snelheid hoger is en dus meer van de motor gevraagd wordt?

Patrick: "Dat zou zeker kunnen. In Qatar zagen we dat Valtteri Bottas kampte met oververhitting, niet voor de eerste keer dit jaar. Op dit circuit wordt er nog meer van de motor gevraagd en is het bovendien nog warmer dan in Qatar."

"Wat natuurlijk wel in het voordeel van Mercedes en met name Hamilton is, is dat de Brit sinds Brazilië met een nieuwe verbrandingsmotor rijdt. Deze is dus vrij nieuw en kan relatief zwaar worden belast."

M3e46: Hoe groot achten jullie de kans dat Mercedes weer het clipping probleem heeft zoals op Monza dit jaar? Dit vanwege de korte remzones en veel vol gas gedeelten.

Hoe veel problemen verwachten jullie bij bocht 22? Gelet op het feit dat rijders handmatig de DRS moeten uitschakelen wanneer zij de rem niet gebruiken.

Joost: ''Het is lastig te zeggen of Mercedes in Djedda weer last gaat hebben van clipping. Deze baan is heel anders dan Monza, dus de remmomenten (en dus bijlaadmomenten) zijn heel anders. Als het effect desondanks vergelijkbaar is, dan weten we dat Mercedes qua hardware nog steeds hetzelfde hybride systeem gebruikt als op Monza, dus als ze daar verbeteringen aan hebben doorgevoerd, dan is dit softwarematig geweest.''

''Problemen bij bocht 22 verwacht ik niet. De coureurs die capabel genoeg zijn om daar zonder remmen doorheen kunnen zijn dezelfde coureurs die in staat mogen worden geacht om zelf hun DRS uit te schakelen.''

L_Tzinoudis: Kan je wel inhalen op dit circuit?

Patrick: ''We hebben net de eerste training gezien en we kunnen wel stellen dat inhalen erg lastig gaat worden. Eigenlijk zijn er maar twee echte punten op het circuit waar inhalen in theorie zou kunnen en zelfs daar zal het niet makkelijk worden. Het circuit is razendsnel en ik verwacht vooral dat er ingehaald kan worden als coureurs foutjes gaan maken. En foutjes die liggen op deze baan - waar de muren heel dicht langs het asfalt staan - zeker op de loer.''

Stop_censuur: Je ziet veel vonken onder de wagen. Vonken is toch wrijving door contact met de grond? Maar je remt toch juist af door wrijving? Waarom zetten ze de bodemplaat niet iets hoger op de "poten"

Joost: "De vonken komen van zogeheten ‘skidblocks’ onder de auto, dat zijn voornamelijk titanium beschermingsstukken om de rest van de auto te beschermen. Die raken inderdaad het wegdek, en dat zorgt inderdaad voor wat wrijving. Maar: de voordelen van een auto die zo laag mogelijk op het wegdek staat zijn veel groter dan wat die wrijving in de rondetijd kost. Een zo laag mogelijke vloer, zeker bij splitter, is belangrijk. Dat is het gedeelte dat grofweg onder de benen van de coureur begint. Dit is essentieel om een zo goed mogelijk werkend gebied van onderdruk onder de auto op te wekken. Als dat goed werkt, wordt de auto min of meer vastgezogen aan het asfalt en kan de coureur dus sneller door de bochten."

PuraLena_BBQ: Wat kan er door coureurs en wedstrijd leiding gedaan worden om risico's op ketting botsingen te verkleinen tijdens deze dagen? Minimale snelheden?

Patrick: ''De coureurs worden voorafgaand op donderdag altijd bijgepraat door wedstrijdleider Michael Masi tijdens een zogeheten drivers briefing. Hierin spreken ze vaak af op welke punten van het circuit het handig is om voor elkaar aan de kant te gaan en welke potentiele punten gevaarlijk zijn. Verder is de communicatie met het team op zo'n snel circuit heel belangrijk. Het team heeft aan de pitmuur allerlei data waarmee ze kunnen zien wie waar op het circuit rijdt. De coureurs worden door hun engineer constant op de hoogte gehouden waar ze aan de kant moeten gaan en waar zij moeten 'pushen'.''

Gerba: Gaat er dit weekend wel geprofiteerd worden van de hybride systemen? Ik kan me voorstellen dat met zoveel volgas gedeelte de batterijen niet veel opgeladen worden.

Joost: Er zijn inderdaad veel volgas gedeeltes en maar twee zware remzones. Dus de batterij kan niet zo veel worden opgeladen als op andere circuits, terwijl die wel veel wordt aangesproken. Dus inderdaad: de coureurs kunnen op dit circuit niet waarschijnlijk korter profiteren van de 160pk extra dan op andere banden. Hamilton had het in de vrije trainingen al over ‘derates’, wat betekent dat zijn elektromotor aan het einde van het rechte stuk stopt met meehelpen.